Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE PADA MATA PELAJARAN SEJARAH UNTUK MENINGKATKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB SISWA DI SMA NEGERI 2 KRAKATAU STEEL CILEGON TAHUN AJARAN 2022-2023

UTAMI HADIYANTI, UTAMI (2022) PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE PADA MATA PELAJARAN SEJARAH UNTUK MENINGKATKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB SISWA DI SMA NEGERI 2 KRAKATAU STEEL CILEGON TAHUN AJARAN 2022-2023. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Utami Hadiyanti_2288180021_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Utami Hadiyanti_2288180021_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
Utami Hadiyanti_2288180021_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (886kB)
[img] Text
Utami Hadiyanti_2288180021_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (400kB)
[img] Text
Utami Hadiyanti_2288180021_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (675kB)
[img] Text
Utami Hadiyanti_2288180021_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (408kB)
[img] Text
Utami Hadiyanti_2288180021_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (158kB)
[img] Text
Utami Hadiyanti_2288180021_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (230kB)
[img] Text
Utami Hadiyanti_2288180021_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

History learning is learning that not only provides knowledge but also fosters student awareness through internalizing the values contained in historical material that will shape the character of students' responsibility in learning by using the Value clarification technique learning model to internalize the values in it. This study aims to determine the effect of the value clarification technique learning model in improving the character of students' responsibility in history subjects at SMA Negeri 2 Krakatau Steel Cilegon in the 2022-2023 academic year. The method used in this research is quasi experimental with nonequivalent control group design. Sampling was done by using purposive sampling technique. The sample in this study consisted of an experimental class of 35 students and a control class of 34 students. Based on the results of data analysis, it shows that there are differences in the increase in the character of the responsibility of students who use the value clarification technique model with conventional (contextual) learning models. The results of the N-gain test showed that the average value of increasing the character of student responsibility in the control class was 0.29 and 0.31 in the experimental class. Based on the results of the t-test, it was obtained that the Tcount value was -3.285 and Ttable = 1.667 and a significant level of 0.05, so there was an average difference between the experimental class and the control class. Keywords: History Learning, Value Clarification Technique Learning Model, Character of Responsibility.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorTb. Umar Syarif Hadi Wibowo, Umar199007182018031001
Thesis advisorMohammad Ali Fadillah, Ali195910231988031005
Additional Information: Pembelajaran sejarah adalah pembelajaran yang tidak hanya memberikan ilmu pengetahuan saja tetapi juga meningkatkan kesadaran siswa melalui internalisasi nilai-nilai yang terkandung dalam materi sejarah yang akan membentuk karakter tanggung jawab siswa dalam belajar dengan menggunakan model pembelajaran value clarification technique untuk menginternalisasi nilai-nilai didalamnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran value clarification technique dalam meningkatkan karakter tanggung jawab siswa pada mata pelajaran sejarah di SMA Negeri 2 Krakatau Steel Cilegon Tahun Ajaran 2022-2023. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimental dengan rancangan nonequivalent control group design. Pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan teknik purposive sampling. Sampel dalam penelitian ini terdiri atas kelas eksperimen yang berjumlah 35 siswa dan kelas kontrol berjumlah 34 siswa. Berdasarkan hasil analisis data menunjukan bahwa terdapat perbedaan peningkatan karakter tanggung jawab siswa yang menggunakan model value clarification technique dengan model pembelajaran konvensional (kontekstual). Hasil dari uji N-gain menunjukan nilai rata-rata peningkatan karakter tanggung jawab siswa di kelas kontrol 0,29 dan di kelas eksperimen 0,31. Berdasarkan hasil uji-t diperoleh data nilai Thitung -3,285 dan Ttabel = 1,667 dan taraf signifikan 0,05 maka terdapat perbedaan rata-rata antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran value clarification technique dapat meningkatkan karakter tanggung jawab siswa pada mata pelajaran sejarah di SMA Negeri 2 Krakatau Steel Cilegon Tahun Ajaran 2022-2023. Kata kunci: Pembelajaran Sejarah, Model pembelajaran Value Clarification Technique, Karakter Tanggung Jawab.
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87201-Jurusan Pendidikan Sejarah
Depositing User: UTAMI UTAMI HADIYANTI AMI
Date Deposited: 23 Dec 2022 16:38
Last Modified: 23 Dec 2022 16:38
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/18709

Actions (login required)

View Item View Item