Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Pengembangan Media Pembelajaran Ludo Untuk Meningkatkan Aktivias Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Di SDN Gunungcupu 1 Pandegllang

Nurlela, Nurlela (2022) Pengembangan Media Pembelajaran Ludo Untuk Meningkatkan Aktivias Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Di SDN Gunungcupu 1 Pandegllang. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Nurlela_2227150129_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurlela_2227150129_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (403kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurlela_2227150129_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (210kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurlela_2227150129_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (170kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurlela_2227150129_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (199kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurlela_2227150129_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (74kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurlela_2227150129_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (88kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurlela_2227150129_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

This development research aims to determine the feasibility of Ludo media and how student activities use Ludo media in fourth grade students of SDN Gunungcupu 1 . This research method uses research and development (R & D) with a 3D development model (Theree-D) which consists of three stages, the definition stage, the design stage and the development stage. The product that results from this research is in the form of ludo learning media to increase student learning activities that include material on the nation's cultural diversity (customary houses) in the social studies subject of elementary school grade IV. This Ludo learning media is in the form of a rectangle with a size of 1.5 meters x 1.5 meters. This Ludo is made by using a type of banner material. To test the feasibility of this learning media, an expert validation trial was conducted. Expert validation was carried out by media experts and materials experts with the research subject being 20 fourth grade students at SDN Gunungcupu 1. From the data obtained, this Ludo media gets an average expert validation score of 93% so that it gets the "very decent" category and gets an average score of 87.68% from student activities and is included in the "very decent" category. So it can be concluded that this Ludo learning media is feasible to use. Keywords: Media Development, Ludo Media, Social Studies Learning, Elementary School.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAsih VY, Indhira196906292003122001
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Additional Information: Penelitiaan pengembangan ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana kelayakan media ludo dan bagaimana aktivitas siswa menggunakan media ludo pada siswa kelas IV SDN Gunungcupu 1 . Metode penelitian ini menggunakan research and development ( R & D ) dengan model pengembangan 3D ( Theree - D ) yang terdiri dari tiga tahapan , tahap penetapan (Define) , tahap perangcangan (Design) dan tahap pengembangan (Development) . Produk yang hasilkan dari penelitian ini ialah berupa media pembelajaran ludo untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa yang memuat materi keragaman budaya bangsa (rumah adat) pada mata pelajaran IPS Sekolah Dasar kelas IV . Media pembelajaran ludo ini berbentuk persegi empat dengan ukuran 1,5 meter x 1,5 meter. Ludo ini dibuat dengan menggunakan jenis bahan spanduk. Untuk menguji kelayakan media pembelajaran ini , dilakukan uji coba validasi ahli . Validasi ahli dilakukan oleh ahli media dan ahli materi dengan subjek penelitian yaitu 20 siswa kelas IV SDN Gunungcupu 1 . Dari data yang diperoleh , media ludo ini mendapatkan rata-rata skor validasi ahli sebesar 93% sehingga mendapat kategori "sangat layak" dan mendapat rata-rata skor sebesar 87,68 % dari aktivitas siswa dan masuk dalam kategori "sangat layak" . Jadi dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran ludo ini layak digunakan. Kata Kunci : Pengembangan Media , Media Ludo , Pembelajaran IPS , Sekolah Dasar.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Mrs Nurlela Nurlela
Date Deposited: 23 Dec 2022 14:46
Last Modified: 23 Dec 2022 14:46
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/18620

Actions (login required)

View Item View Item