Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS WEB SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENSTIMULUS KETERAMPILAN LITERASI KIMIA PADA MATERI ASAM BASA

BELLA PUTRI, ANNISA (2022) PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS WEB SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENSTIMULUS KETERAMPILAN LITERASI KIMIA PADA MATERI ASAM BASA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Annisa Bella Putri_2282170026_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Annisa Bella Putri_2282170026_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (614kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Annisa Bella Putri_2282170026_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (505kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Annisa Bella Putri_2282170026_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (597kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Annisa Bella Putri_2282170026_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (287kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Annisa Bella Putri_2282170026_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (857kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Annisa Bella Putri_2282170026_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (437kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Annisa Bella Putri_2282170026_Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Education today needs to apply 21st century skills such as scientific literacy to help students be able to compete in the increasingly rapid era of technology and information. In addition, innovative learning resources are needed to help students learn at home or anywhere. Therefore, this research on the development of e-modules aims (1) to produce web-based e-modules as learning media to stimulate students' chemical literacy skills on acid-base material, (2) to determine the feasibility of web-based e-modules as learning media. to stimulate chemical literacy skills on acid-base materials, (3) to determine student responses to web based e-modules as learning media to stimulate chemical literacy skills on acid base materials. This study adapts the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The research instruments used in this study were e-module validation sheets and student response questionnaires. Based on the results of the validation obtained an average of 0.82 with a valid category or feasible to be tested. Meanwhile, based on the results of student responses, the e-module is said to be practical because overall 77% of students responded positively.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAFFIFAH, ISRIYANTI0012029104
Thesis advisorLANGITASARI, INDAH198611042015042002
Additional Information: Pendidikan saat ini perlu menerapkan keterampilan abad-21 seperti literasi sains untuk membantu siswa dapat bersaing dalam era teknologi dan informasi yang semakin pesat. Selain itu, diperlukan sumber belajar yang inovatif untuk membantu siswa agar dapat belajar di rumah atau dimana saja. Oleh karena itu, penelitian mengenai pengembangan e-modul ini bertujuan (1) untuk menghasilkan e-modul berbasis web sebagai media pembelajaran untuk menstimulus keterampilan literasi kimia siswa pada materi asam basa, (2) untuk mengetahui kelayakan e-modul berbasis web sebagai media pembelajaran untuk menstimulus keterampilan literasi kimia pada materi asam basa, (3) untuk mengetahui respon siswa terhadap e-modul berbasis web sebagai media pembelajaran untuk menstimulus keterampilan literasi kimia pada materi asam basa. Penelitian ini mengadaptasi model pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation). Instrumen penelitian yang digunakan pada penelitian ini, yaitu lembar validasi e-modul dan angket respon siswa. Berdasarkan hasil validasi diperoleh rata-rata sebesar 0,82 dengan kategori valid atau layak dilakukan uji coba. Sedangkan berdasarkan hasil respon siswa e-modul dikatakan praktis karena secara keseluruhan 77% siswa merespon positif.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia
Depositing User: Mrs Annisa Putri
Date Deposited: 23 Dec 2022 15:38
Last Modified: 23 Dec 2022 15:38
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/18559

Actions (login required)

View Item View Item