Tsamara, Dilla Syaviah (2022) PENGEMBANGAN MEDIA BUKU FLANEL MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PERMULAAN DI KELAS I SDN KASOMALANG VIII. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Dilla Syaviah Tsamara_2227180012_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (42kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Dilla Syaviah Tsamara_2227180012_01.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Dilla Syaviah Tsamara_2227180012_02.pdf Restricted to Registered users only Download (398kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Dilla Syaviah Tsamara_2227180012_03.pdf Restricted to Registered users only Download (516kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Dilla Syaviah Tsamara_2227180012_04.pdf Restricted to Registered users only Download (609kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Dilla Syaviah Tsamara_2227180012_05.pdf Restricted to Registered users only Download (331kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Dilla Syaviah Tsamara_2227180012_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (340kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Dilla Syaviah Tsamara_2227180012_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Dilla Syaviah Tsamara_2227180012_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (9MB) |
Abstract
This study aims to find out how to develop the Mathematic Flannel Book media to improve arithmetic ability at the beginning of class I at SDN Kasomalang VIII, to determine the feasibility of the Mathematics Flannel Book media, to determine the improvement in initial counting and student responses to the use of Mathematics Flannel Book media in the process of learning activities. The subject in this research is the first grade of Kasomalang VIII elementary school, totaling 19 students. This type of research uses the R&D method which refers to development refers to the adaptation of Sugiyono’s development steps which consists of 9 steps. The instruments used are questionnaires for product validation by a team of experts (media, materials, and learning), pretest and posttest, and student response questionnaire sheets. Based on data analysis, the Mathematic Flannel Book media to improve early numeracy skills in grade I SDN Kasomalang VIII which was developed is included in the Eligible category with a percentage of 80.7% from 2 media experts, Very Eligible category with a percentage of 92.5 from 2 material experts, category Very Eligible with a percentage of 88.75% from 2 learning experts. The increase in initial numeracy for students after using the Mathematics Flannel Book media in learning activities in the first trial obtained an N�gain value of 0.41 and the second trial obtained an N-gain value of 0.62 on the Medium criteria. The response of students to the Mathematics Flannel Book media in the trial with 19 respondents was 93.2%, which was included in the Very Good category. Keywords: Learning Media, Mathematics Flannel Books
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui cara mengembangkan media Buku Flanel Matematika untuk meningkatkan kemampuan berhitung permulaan kelas I SDN Kasomalang VIII, untuk mengetahui kelayakan media Buku Flanel Matematika, untuk mengetahui peningkatan dalam berhitung permulaan dan respon peserta didik terhadap penggunaan media Buku Flanel matematika dalam proses kegiatan pembelajarannya. Dalam subjek penelitian ini yaitu pada kelas I memiliki 19 peserta didik. Jenis penelitian ini menggunakan metode R&D yang mengacu pada langkah-langkah yang diadaptasi dari prosedur pengembangan menurut Sugiyono yang terdiri dari 9 tahapan. Instrumen yang digunakan berupa angket untuk validasi produk oleh tim ahli (media, materi, dan pembelajaraan), pretest dan posttest, serta lembar angket respon peserta didik. Berdasarkan analisis data bahwa media Buku Flanel Matematika untuk meningkatkan kemampuan berhitung permulaan pada kelas I SDN Kasomalang VIII yang dikembangkan termasuk dalam kategori Layak dengan persentase 80,7% dari 2 ahli media, kategori Sangat Layak dengan persentase 92,5 dari 2 ahli meteri, kategori Sangat Layak dengan persentase 88,75% dari 2 ahli pembelajaran. Peningkatan berhitung permulaan terhadap peserta didik setelah menggunakan media Buku Flanel Matematika dalam kegiatan pembelajaran pada uji coba pertama memperoleh nilai N-gain sebeser 0,41 dan uji coba kedua memperoleh nilai N-gain sebesar 0,62 pada kriteria Sedang. Respon peserta didik terhadap media Buku Flanel Matematika pada uji coba dengan 19 responden sebesar 93,2% termasuk kedalam kategori Sangat Baik. Kata Kunci : Media Pembelajaran, Buku Flanel Matematika | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Dilla Syaviah Tsamara | |||||||||
Date Deposited: | 19 Dec 2022 09:26 | |||||||||
Last Modified: | 19 Dec 2022 09:26 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/18398 |
Actions (login required)
View Item |