Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH TEKNIK HOMEROOM UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA (Studi Pra-Eksperimen Pada Siswa Kelas X di SMA Negeri 24 Kabupaten Tangerang Tahun Ajaran 2021/2022)

Safitri, Ellin (2022) PENGARUH TEKNIK HOMEROOM UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA (Studi Pra-Eksperimen Pada Siswa Kelas X di SMA Negeri 24 Kabupaten Tangerang Tahun Ajaran 2021/2022). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Ellin Safitri_2285170007_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (13MB)
[img] Text
Ellin Safitri_2285170007_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (403kB)
[img] Text
Ellin Safitri_2285170007_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (135kB)
[img] Text
Ellin Safitri_2285170007_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (227kB)
[img] Text
Ellin Safitri_2285170007_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (156kB)
[img] Text
Ellin Safitri_2285170007_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (22kB)
[img] Text
Ellin Safitri_2285170007_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (65kB)
[img] Text
Ellin Safitri_2285170007_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

Today having self-confidence certainly has a good impact on individual lives, with self-confidence, individuals are able to carry out their duties seriously and are sure of success. On the other hand, if individuals do not have self-confidence, they will feel pessimistic and do not really carry out their duties. This lack of self-confidence can have a bad impact on individuals in developing their potential. The purpose of this study was to determine the effect of homeroom on students' self-confidence before and after being given treatment. The method used in this research is a pre-experiment with one group pre-test post-test design. The data collection technique used a questionnaire method in the form of a self-confidence scale. The results showed that there was an increase in students' self-confidence seen from the post-test results which were higher than the pre-test results and through calculations using Wilcoxon test data analysis which showed Asymp.Sig (2-tailed) was worth 0.018 describing that group guidance with techniques Homeroom has an effect on increasing the self-confidence of class X students at SMA Negeri 24 Kabupaten Tangerang for the Academic Year 2021/2022. Keywords: Self confidence, Homeroom, Group guidance

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHandoyo, Alfiandy Warih199006242020121009
Thesis advisorNurmala, Meilla Dwi201508312071
Additional Information: Dewasa ini memiliki kepercayaan diri tentunya berdampak baik untuk kehidupan individu, dengan adanya kepercayaan diri maka individu mampu melaksanakan tugasnya dengan bersungguh-sungguh dan yakin akan keberhasilan. Sebaliknya, jika individu tidak memiliki kepercayaan diri akan merasa pesimis dan tidak bersungguh-sungguh melaksanakan tugasnya. Kurangnya kepercayaan diri ini dapat berdampak tidak baik untuk individu dalam mengembangkan potensi yang dimilikinya. Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui pengaruh homeroom pada tingkat kepercayaan diri siswa sebelum dan sesudah diberikan treatment. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah pra-eksperimen dengan one group pre-test post-test design. Teknik pengumpulan data menggunakan metode kuesioner berupa skala kepercayaan diri. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan kepercayaan diri siswa dilihat dari hasil post-test yang lebih tinggi dari hasil pre-test serta melalui perhitungan dengan menggunakan analisis data uji Wilcoxon yang menunjukkan Asymp.Sig (2-tailed) bernilai 0,018 menjabarkan bahwa bimbingan kelompok dengan teknik Homeroom berpengaruh dalam meningkatkan kepercayaan diri siswa kelas X di SMA Negeri 24 Kabupaten Tangerang Tahun Ajaran 2021/2022. Kata Kunci: Kepercayaan diri, Homeroom, Bimbingan kelompok
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86201-Jurusan Bimbingan dan Konseling
Depositing User: Mrs Ellin Safitri
Date Deposited: 29 Dec 2022 10:14
Last Modified: 29 Dec 2022 10:14
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/18344

Actions (login required)

View Item View Item