Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

IMPLEMENTASI PLASTIK ANTIBAKTERI SEBAGAI SUMBER BELAJAR BERBASIS EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT (ESD) MENGGUNAKAN KOMIK WEB

Rahayu, Safitri Mukti (2022) IMPLEMENTASI PLASTIK ANTIBAKTERI SEBAGAI SUMBER BELAJAR BERBASIS EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT (ESD) MENGGUNAKAN KOMIK WEB. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Safitri Mukti Rahayu_2282180021_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text
Safitri Mukti Rahayu_2282180021_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (447kB)
[img] Text
Safitri Mukti Rahayu_2282180021_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (227kB)
[img] Text
Safitri Mukti Rahayu_2282180021_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (99kB)
[img] Text
Safitri Mukti Rahayu_2282180021_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (787kB)
[img] Text
Safitri Mukti Rahayu_2282180021_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (34kB)
[img] Text
Safitri Mukti Rahayu_2282180021_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (51kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Safitri Mukti Rahayu_2282180021_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Today we live in a global society can be seen by increasing complexity and unpredictable consequences of techno-scientific developments. Environmental problems faced by modern society is a challenge that can be solved with the latest chemical applications but on the other hand cannot be solved without innovations in chemistry and technology. Therefore, the use of more positive technology in learning activities as a learning media and innovation is able to meet the demands of the 21st century. However, classroom learning tends to be boring and lacks connection between theory and real phenomena. The limited teaching stuff also make students feel difficult in the learning process create a performance gap in the learning process. The purpose of this study is to develop an ESD-based learning media for web comics to meet and cover the performance gaps found. Web comic learning media uses the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) model in its development process. The web comic that was developed was tested on 13 high school students in Grade 12. Based on the results of validation and student responses, the web comic developed was declared Valid and obtained an average percentage of assessment aspect of 85.75% with Very Good criteria.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorASSAAT, LUSIANI DEWI198010102005012003
Thesis advisorWIJAYANTI, IMAS EVA0013068701
Additional Information: Saat ini kita hidup dalam masyarakat global yang ditandai dengan meningkatnya kompleksitas dan konsekuensi dari perkembangan tekno-ilmiah yang tak terduga. Permasalahan lingkungan yang dihadapi masyarakat modern merupakan sebuah tantangan yang dapat diselesaikan dengan aplikasi kimia terkini namun disisi yang lain tidak dapat diselesaikan tanpa adanya inovasi dalam kimia dan teknologi. Maka dari itu penggunaan teknologi yang lebih positif dalam kegiatan pembelajaran sebagai media belajar dan inovasi mampu memenuhi tuntutan abad 21. Akan tetapi, pembelajaran di kelas cenderung membosankan dan kurangnya keterkaitan materi pelajaran dengan fenomena nyata. Terbatasnya bahan ajar juga membuat peserta didik merasa kesulitan dalam proses pembelajaran sehingga hal ini membentuk suatu kesenjangan kinerja pada proses pembelajaran. Tujuan penelitian ini yaitu mengembangkan sebuah media pembelajaran komik web berbasis ESD untuk memenuhi dan menutupi kesenjangan kinerja yang ditemukan. Media pembelajaran komik web menggunakan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) dalam proses pengembangannya. Komik web yang dikembangkan ini diuji cobakan ke 13 orang siswa SMA Kelas 12. Berdasarkan hasil validasi dan respon peserta didik, komik web yang dikembangkan dinyatakan valid dan memperoleh persentase rata-rata aspek penilaian sebesar 85,75% dengan kriteria Sangat Baik.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia
Depositing User: Mrs Safitri Mukti Rahayu
Date Deposited: 29 Dec 2022 10:21
Last Modified: 29 Dec 2022 10:21
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/18306

Actions (login required)

View Item View Item