ROSYADI, SYUKRON (2019) PELAKSANAAN STANDAR PELAYANAN MINIMAL KESEHATAN DI RSUD BALARAJA KABUPATEN TANGERANG DIHUBUNGKAN DENGAN PERATURAN PEMERINTAH NOMOR 2 TAHUN 2018 TENTANG STANDAR PELAYANAN MINIMAL. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
PELAKSANAAN STANDAR PELAYANAN MINIMAL KESEHATAN DI RSUD BALARAJA KABUPATEN TANGERANG DIHUBUNGKAN DENGAN PERATURAN PEMERINTAH NOMOR 2 TAHUN 2018 TENTANG STANDAR PELAYANAN MINIMAL.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
Implementation of Minimum Health Service Standards in Balaraja Regional Hospital, Tangerang Regency. The implementation of health services is a public service carried out by the government as a form of implementation of legislation that requires the government to provide health services based on the Minimum Service Standards stipulated by Government Regulation No. 2 of 2018 concerning Minimum Service Standards. The researcher examines how the implementation of the minimum health service standards in RSUD Balaraja Tangerang Regency is connected with Government Regulation Number 2 of 2018? And what is the effort of RSUD Balaraja in improving minimum service standards? The research method used in writing this thesis is a sociological juridical research method that is a research method based on normative legal sciences, but not examining the norm system in legislation, but observing how reactions and interactions occur when the norm system works in the community. The results of the study at RSUD Balaraja, Tangerang Regency, as a whole the value of the second semester IKM for services provided by RSUD Balaraja Tangerang Regency was 82, 39%, this value increased by 4.23% in the first semester before 78.16%. Based on service data in Balaraja Regional Hospital, Tangerang Regency, there are four services, namely medical support services, non-medical support services, and administrative, accounting and financial services. In determining the delivery of health services, the performance targets made by the Director are as an effort to improve health services in Balaraja Hospital, but from these performance targets there are achievements that are still in the lowest value, namely in medical services in the target of increasing medical services in emergency installations and indicators the target was the death of patients ≤ 24 hours in the emergency with a target of ≤ 2.5 / mile and the relation was 7.49 / mile with a achievement value of 33%. Keywords: Minimum Service Standards, Health Services, and implementation of health services.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Pelaksanaan Standar Pelayanan Minimal Kesehatan di RSUD Balaraja Kabupaten Tangerang. Penyelenggaraan pelayanan kesehatan merupakan pelayanan publik yang dilaksanakan oleh pemerintah sebagai bentuk implementasi terhadap peraturan perundang-undangan yang mewajibkan pemerintah untuk menyelenggarakan pelayanan kesehatan dengan berpedoman kepada Standar Pelayanan Minimal yang telah ditetapkan oleh Peraturan Pemerintah Nomor 2 Tahun 2018 Tentang Standar Pelayanan Minimal. Peneliti meneliti bagaimana pelaksanaan standar pelayanan minimal kesehatan di RSUD Balaraja Kabupaten Tangerang dihubungkan dengan Peraturan Pemerintah Nomor 2 Tahun 2018? Dan apa upaya RSUD Balaraja dalam meningkatkan standar pelayanan minimal?. Metode penelitian yang digunakan dalam penulisan skripsi ini adalah metode penelitian yuridis sosiologis yaitu suatu metode penelitian yang berbasis pada ilmu- ilmu hukum normatif, tetapi bukan mengkaji sistem norma dalam aturan perundang- undangan, namun mengamati bagaimana reaksi dan interaksi yang terjadi ketika sistem norma itu bekerja dalam masyarakat. Hasil penelitian di RSUD Balaraja Kabupaten Tangerang, secara keseluruhan nilai IKM semester II atas pelayanan yang diberikan RSUD Balaraja Kabupaten Tangerang sebesar 82, 39%, nilai ini mengalami kenaikan sebesar 4,23% pada semester I sebelumnya 78,16%. Berdasarkan data pelayanan di RSUD Balaraja kabupaten Tangerang ada empat pelayanan, yakni pelayanan penunjang medik, pelayanan penunjang non medik, dan pelayanan administrasi, akuntansi dan keuangan. Dalam menentukan penyelenggaraan pelayanan kesehatan, dibuatnya target kinerja oleh Direktur yakni sebagai upaya dalam meningkatkan pelayanan kesehatan di RSUD Balaraja, namun dari target kinerja tersebut ada capaian yang masih dalam nilai terendah yakni dalam pelayanan medik ada pada sasaran meningkatnya pelayanan medik di instalasi gawat darurat dan indikator sasarannya adalah kematian pasien ≤ 24 jam di gawat darurat dengan target ≤ 2,5/mil dan relisasinya 7,49/mil yang nilai capaiannya 33%. Kata Kunci : Standar Pelayanan Minimal, Pelayanan Kesehatan, dan pelaksanaan pelayanan kesehatan. | |||||||||
Subjects: | K Law > K Law (General) | |||||||||
Divisions: | 01-Fakultas Hukum 01-Fakultas Hukum > 74201-Program Studi Ilmu Hukum |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 30 Sep 2021 01:36 | |||||||||
Last Modified: | 30 Sep 2021 01:36 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/1760 |
Actions (login required)
View Item |