HAFIDURROHMAN, HAFIDURROHMAN (2023) LEGALITAS IJAZAH PENDIDIKAN MADRASAH DINIYAH SEBAGAI SYARAT MELANJUTKAN KE JENJANG PENDIDIKAN SLTP ATAU SEDERAJAT DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI KOTA SERANG BERDASARKAN PERATURAN DAERAH KOTA SERANG NOMOR 1 TAHUN 2010 TENTANG WAJIB BELAJAR PENDIDIKAN DINIYAH. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
HAFIDURROHMAN_1111150250_FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
HAFIDURROHMAN_1111150250_01.pdf Restricted to Registered users only Download (982kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HAFIDURROHMAN_1111150250_02.pdf Restricted to Registered users only Download (389kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HAFIDURROHMAN_1111150250_03.pdf Restricted to Registered users only Download (170kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HAFIDURROHMAN_1111150250_04.pdf Restricted to Registered users only Download (190kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HAFIDURROHMAN_1111150250_05.pdf Restricted to Registered users only Download (114kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HAFIDURROHMAN_1111150250_REFF.pdf Restricted to Registered users only Download (170kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HAFIDURROHMAN_1111150250_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (305kB) |
Abstract
Pendidikan nasional diselenggarakan untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan serta akhlak mulia peserta didik sebagaimana diamanatkan dalam Undang-Undang Dasar (UUD) 1945. Adapun identifikasi masalah dalam penelitian ini adalah Bagaimana Legalitas ijazah pendidikan madrasah diniyah dijadikan sebagai syarat melanjutkan ke jenjang pendidikan SLTP atau sederajat dalam meningkatkan mutu pendidikan di Kota Serang berdasarkan Peraturan Daerah Kota Serang Nomor 1 Tahun 2010 tentang Wajib Belajar Pendidikan Diniyah ? dan Apa kendala yang dihadapi Kementerian Agama Kota Serang dalam pelaksanaan wajib belajar pendidikan madrasah diniyah di Kota Serang ?. Teori yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan Teori Kewenangan dan Teori Kebijakan Pendidikan. Penelitian ini menggunakan metode yuridis empiris dengan spesifikasi penelitian deskriptif analitis. Data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu data sekunder yang ditunjang dengan data primer berupa wawancara dengan pegawai Kantor Kementerian Agama Kota Serang dan Dinas Pendidikan Dan Kebudayaan Kota Serang, yang dianalisis secara deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwa ijazah madrasah diniyah dijadikan sebagai syarat melanjutkan ke jenjang SLTP atau sederajat merupakan kebijakan yang dikeluarkan Pemerintah Kota Serang sebagai upaya perhatian memberikan pengakuan keberadaan Madrasah Diniyah, sebagai pelengkap dalam proses belajar peserta didik pada SD untuk mencapai tujuan dari pendidikan nasional dalam meningkatkan keimanan, dan ketaqwaan peserta didik. Kendala yang dihadapi yaitu tidak bertemunya satu pemahaman mengenai pengawasan, serta sarana prasarana yang tidak memadai. Kesimpulannya adalah wajib belajar pendidikan diniyah adalah kebijakan pemerintah Kota Serang dalam melaksanakan urusan pemerintahan konkuren sebagai upaya perhatian memberikan pengakuan keberadaan Madrasah Diniyah, sebagai pelengkap dalam proses belajar peserta didik pada SD untuk mencapai tujuan dari pendidikan nasional. Sarannya adalah adanya sinergitas antar Kementerian Agama Kota Serang dengan Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kota Serang untuk memajukan kualitas Madrasah Diniyah dan melakukan pengawasan dalam pelaksanaan wajib belajar pendidikan diniyah.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | National education is held to increase faith and devotion and noble character of students as mandated in the 1945 Constitution. The identification of the problem in this study is, How is the legality of a madrasah diniyah education certificate used as a requirement to continue to junior high school education or its equivalent in education? improve the quality of education in Serang City based on Serang City Regional Regulation Number 1 of 2010 concerning Compulsory Early Education ? and What are the obstacles faced by the Ministry of Religion of Serang City in implementing compulsory education for madrasah diniyah education in Serang City?. The theory used in this study uses Authority Theory and Education Policy Theory. This study uses an empirical juridical method with descriptive analytical research specifications. The data used in this study is secondary data which is supported by primary data in the form of interviews with employees of the Ministry of Religion Office of Serang City and the Office of Education and Culture of Serang City, which were analyzed descriptively qualitatively. The results showed that the madrasah diniyah diploma was used as a condition for continuing to the junior high school level or its equivalent, which is a policy issued by the Serang City Government as an effort to pay attention to giving recognition to the existence of Madrasah diniyah, which is not only used as a complement in the learning process of students in elementary school, also to achieve the goal. of national education in increasing faith, piety. However, the implementation has not been carried out properly. This is due to the obstacles faced, namely the existence of dualism regarding authority in the implementation of compulsory education for diniyah education, inadequate infrastructure so that the number of Madrasah Diniyah and Elementary Schools is not equal, and sanctions have not been implemented explicitly. There must be synergy between the Ministry of Religion of Serang City and the Office of Education and Culture of Serang City to advance the quality of Madrasah Diniyah as a collective effort to make students in Serang City have good faith and devotion values. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Kata Kunci : Kebijakan Pendidikan, Pendidikan Keagamaan Islam, Madrasah Diniyah. Keywords: Education Policy, Islamic Religious Education, Madrasah Diniyah. | |||||||||
Subjects: | K Law > K Law (General) L Education > L Education (General) |
|||||||||
Divisions: | 01-Fakultas Hukum 01-Fakultas Hukum > 74201-Program Studi Ilmu Hukum |
|||||||||
Depositing User: | Mr. Hafidurrohman Hafidurrohman | |||||||||
Date Deposited: | 23 May 2023 09:04 | |||||||||
Last Modified: | 23 May 2023 09:04 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/17117 |
Actions (login required)
View Item |