Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KNISLEY TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DITINJAU DARI LITERASI NUMERASI PADA SISWA SMP

ALFARIJI, AHMAD PERNANDO (2022) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KNISLEY TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DITINJAU DARI LITERASI NUMERASI PADA SISWA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Pernando Alfariji_2225160104_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Pernando Alfariji_2225160104_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (344kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Pernando Alfariji_2225160104_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (618kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Pernando Alfariji_2225160104_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (755kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Pernando Alfariji_2225160104_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (186kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Pernando Alfariji_2225160104_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Pernando Alfariji_2225160104_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (445kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Pernando Alfariji_2225160104_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

AHMAD PERNANDO ALFARIJI (2225160104). The Effect of Knisley Learning Model on the Mathematical Problem Solving Abilities in Terms of Numeracy Literacy in Junior High School Students.Thesis Mathematics Education Departement. Faculty of Teacher Training and Pedagogy. Sultan Ageng Tirtayasa University 2022. This research is motivated by the importance of the ability to mathematical problem solving as one of the goals of mathematics learning and numeracy literacy as the application of concepts in solving mathematical problems. Knisley's learning model is believed to be able to improve the ability to mathematical problem solving so that students are expected to be able to use numeracy literacy well. So the purpose of this study was to determine the effect of Knisley's learning model on the ability to mathematical problem solving in terms of student numeracy literacy. This research was carried out at Tangerang SMP Negeri 23 2019/2020 school year with samples taken purposively namely class VIII C as an experimental class totaling 34 students and class VIII D as a control class totaling 33 students. The research method used is a combination method (mixed method) with concurrent embedded design. The instruments used in this study were in the form of tests of mathematical problem solving understanding ability, observation sheets, interview guidelines, documentation, and researchers. The results of the study concluded that increasing the ability to mathematical problem solving of experimental class students was better than control class students. In terms of numeracy literacy, the experimental class students have good numeracy literacy in completing test of mathematical problem solving. Keywords : Mathematical Concept Understanding Ability, Numeracy Literacy, Knisley Learning Model

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSUDIANA, RIA198101302008121001
Thesis advisorKHAERUNNISA, ETIKA198803272014042001
Additional Information: AHMAD PERNANDO ALFARIJI (2225160104). Pengaruh Model Pembelajaran Knisley terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Literasi Numerasi Pada Siswa SMP. Skripsi Jurusan Pendidikan Matematika. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa 2022. Penelitian ini dilatar belakangi oleh pentingnya kemampuan pemecahan masalah matematis sebagai salah satu tujuan pembelajaran matematika dan literasi numerasi sebagai pengaplikasian konsep dalam pemecahan masalah matematika. Model pembelajaran Knisley diyakini mampu meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis sehingga diharapkan siswa dapat menggunakan literasi numerasi dengan baik. Sehingga tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Knisley terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari literasi numerasi siswa. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 23 Tangerang tahun ajaran 2019/2020 dengan sampel diambil secara purposif yaitu kelas VIII C sebagai kelas eksperimen berjumlah 28 siswa dan kelas VIII D sebagai kelas kontrol berjumlah 28 siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kombinasi (mixed method) dengan desain concurrent embedded. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa tes kemampuan pemecahan masalah matematis, lembar observasi, pedoman wawancara, dokumentasi, dan peneliti. Hasil penelitian memberikan kesimpulan bahwa peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas eksperimen lebih baik dibandingkan siswa kelas kontrol. Ditinjau dari literasi numerasi, Kata kunci : Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis, Literasi Numerasi, Model Pembelajaran Knisley
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Mr Ahmad Pernando Alfariji
Date Deposited: 11 Oct 2022 10:47
Last Modified: 11 Oct 2022 10:47
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/16467

Actions (login required)

View Item View Item