Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS MISKONSEPSI SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA SMP KOTA TANGERANG TEMA PEMANASAN GLOBAL DENGAN METODE CRI (CERTAINTY OF RESPONSE INDEX)

WULANDARI, FEBIA (2022) ANALISIS MISKONSEPSI SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA SMP KOTA TANGERANG TEMA PEMANASAN GLOBAL DENGAN METODE CRI (CERTAINTY OF RESPONSE INDEX). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (Skripsi)
FEBIA WULANDARI_IPA 2022.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (Skripsi)
FEBIA WULANDARI_2281180006_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (84kB)
[img] Text (Skripsi)
FEBIA WULANDARI_2281180006_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (360kB)
[img] Text (Skripsi)
FEBIA WULANDARI_2281180006_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (226kB)
[img] Text (Skripsi)
FEBIA WULANDARI_2281180006_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (240kB)
[img] Text (Skripsi)
FEBIA WULANDARI_2281180006_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (59kB)
[img] Text (Skripsi)
FEBIA WULANDARI_2281180006_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text (Skripsi)
FEBIA WULANDARI_2281180006_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (147kB)

Abstract

One problem that exists in the world of education during the learning process is misconceptions. Misconceptions are very likely to occur in various fields and subjects, not to rule out the possibility of science subjects. Science learning contains many concepts. Many students also encounter misconceptions about concepts. Students must be able to understand the concepts well to avoid misconceptions. The purpose of this study is to analyze how many students' misconceptions in science subjects of junior high school in Tangerang on the theme of global warming with the CRI method. The research method used is a mixed-method and the research instrument, namely multiple-choice questions sheets-combined with a CRI scale and interviews. The subjects of this study were 29 grade VII students at SMP Negeri 18 Tangerang, 30 grade VII students at SMP Negeri 24 Kota Tangerang, and 29 grade VII students at SMP Negeri 32 Kota Tangerang. From the research, a percentage of students' concept understanding was obtained in each question item with 42.27% understanding concepts, 26.70% not understanding concepts, and 31.02% being misconceptions. It was concluded that the misconceptions of grade VII junior high school students in Kota Tangerang on the theme of global warming were included in the category of moderate misconceptions which was 31.02%. The misconceptions that occur are caused by internal factors, namely students' understanding of the initial concept on the theme of global warming that they have, and external factors, namely the clarity of the textbook and other contexts such as the influence of discussion friends.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSjaifuddin, Sjaifuddin0001036805
Thesis advisorVitasari, Mudmainah0012088901
Additional Information: Salah satu permasalahan yang ada pada dunia pendidikan selama proses pembelajaran adalah miskonsepsi. Miskonsepsi sangat mungkin terjadi di berbagai bidang dan mata pelajaran, tidak menutup kemungkinan pula dalam mata pelajaran IPA. Pembelajaran IPA mengandung banyak konsep. Banyak pula ditemui siswa miskonsepsi pada suatu konsep. Siswa harus mampu memahami konsep dengan baik untuk menghindari miskonsepsi. Tujuan penelitian kali ini adalah menganalisis seberapa besar miskonsepsi siswa pada mata pelajaran IPA SMP di Kota Tangerang pada tema pemanasan global dengan metode CRI. Metode penelitian yang digunakan ialah penelitian campuran (mix method) dan instrumen penelitiannya yaitu lembar soal pilihan ganda dipadukan dengan skala CRI dan wawancara. Sasaran subjek penelitian ini adalah 29 siswa kelas VII di SMP Negeri 18 Kota Tangerang, 30 siswa kelas VII di SMP Negeri 24 Kota Tangerang, dan 29 siswa kelas VII di SMP Negeri 32 Kota Tangerang. Dari hasil penelitian diperoleh presentase pemahaman konsep siswa pada tiap butir soal dengan 42.27% untuk paham konsep, 26.70% tidak paham konsep dan 31.02% miskonsepsi. Sehingga disimpulkan secara keseluruhan miskonsepsi siswa kelas VII SMP di Kota Tangerang tema pemanasan global termasuk ke dalam kategori miskonsepsi sedang dengan presentase miskonsepsi sebesar 31.02%. Miskonsepsi yang terjadi diakibatkan oleh faktor internal yaitu pemahaman individu siswa tentang konsep awal pada tema pemanasan global yang mereka miliki dan faktor eksternal yaitu kejelasan buku teks hingga konteks lain seperti pengaruh teman diskusi.
Uncontrolled Keywords: miskonsepsi, CRI, pemanasan global
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84201-Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam
Depositing User: Perpustakaan FKIP
Date Deposited: 10 Oct 2022 11:49
Last Modified: 10 Oct 2022 11:49
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/16422

Actions (login required)

View Item View Item