Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MOTIF PENGGUNAANMEDIA SOSIAL CLUBHOUSE DI KALANGAN ANGGOTA KLUB PHOTOGRAPHER INDONESIA

Arofah, Dhian and Jaiz, Muhammad and Sagita, Darwis (2022) MOTIF PENGGUNAANMEDIA SOSIAL CLUBHOUSE DI KALANGAN ANGGOTA KLUB PHOTOGRAPHER INDONESIA. S1 thesis, Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik.

[img] Text
MOTIF PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL CLUBHOUSE DI KALANGAN ANGGOTA KLUB PHOTOGRAPHER INDONESIA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

ABSTRAK Dhian Arofah. NIM. 6662170018. Skripsi. Motif Penggunaan Media Sosial Clubhouse Di Kalangan Anggota Klub Photographer Indonesia.Prodi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, Universitas SultanAgeng Tirtayasa, 2022. Pembimbing I: M. Jaiz, S.Sos, M. Pd. Pembimbing II:Darwis Sagita, M.I.Kom. Teori New Media menyebutkan bahwa media selalu berkembang, selalu ada media baru untuk menunjang kehidupan manusia. Clubhouse merupakan aplikasi jejaring sosial yang diluncurkan pada tahun 2020. Media sosial berbasis audio live streaming ini mengalami peningkatan jumlah pengguna yang cukup drastis, hingga menempati posisi keenam sebagai aplikasi media sosial terpopuler di App Store pada tahun 2020. Salah satu Klub yang dibuat oleh pegguna Indonesia di aplikasi Clubhouse adalah klub Photographer Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui motif penggunaan media sosial Clubhouse di kalangan anggota klub Photographer Indonesia berdasarkan 4 kategori motif menurut McQuail, yaitu 1) Motif Informasi; 2) Motif Identitas Pribadi; 3) Motif Integrasi dan Interaksi Sosial; 4) Motif Hiburan. Penelitian dilakukan menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan melakukan wawancara pada lima orang anggota Photographer Indonesia. Dari hasil penelitian ditemukan bahwa motif anggota Photographer Indonesia menggunakan Clubhouse yang paling dominan adalah Motif Informasi karena informasi adalah hal yang penting bagi manusia Kata kunci : Clubhouse, Motif Penggunaan media, Media Sosial   Abstract Dhian Arofah. NIM. 6662170018. Undergraduate Thesis.The Motives of Social Media Clubhouse Usage Among The Membersof Photographer Indonesia Club. Communication Science Program Study, Faculty of Social and Political,Sultan Ageng Tirtayasa University, 2021. First Advisor: M. Jaiz, S.Sos, M. Pd. Second Advisor: Darwis Sagita, M.I.Kom. New Media theory states that media is always evolving, there is always new media to support human life. Clubhouse is a social networking launched in 2020. This live streaming audio-based social media has reach a drastic increase in the number of users, until it occupies the sixth position as the most popular social media on the App Store in 2020. One of the clubs on Clubhouse that created by Indonesian users is Photographer Indonesia club. This study aims to determine the motives for using Clubhouse social media among members of Photographer Indonesia club based on four-part classification of motives according to McQuail, there are motive of 1) Information; 2) Personal Identity; 3)Integration and Social Interaction 4) Entertainment. This research was conducted using a qualitative descriptive method by conducting interviews with five members of Photographer Indonesia. From the results of the study, it was found that the dominant motive of Photographer Indonesia members using Clubhouse is motive of Information because information is an important thing for human. Keywords: Clubhouse, Motive, Media usage Social Media

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
Depositing User: Perpustakaan FISIP
Date Deposited: 08 Aug 2024 11:21
Last Modified: 08 Aug 2024 11:21
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/15754

Actions (login required)

View Item View Item