Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

EVALUASI TINGKAT KEGAGALAN KOGNITIF DAN TINGKAT KELELAHAN MENGEMUDI PADA PENGEMUDI BUS TRAYEK MERAK-BANDUNG

Fitriyani, Ayu (2022) EVALUASI TINGKAT KEGAGALAN KOGNITIF DAN TINGKAT KELELAHAN MENGEMUDI PADA PENGEMUDI BUS TRAYEK MERAK-BANDUNG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
3333180041.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ayu Fitriyani_3333180041_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (742kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ayu Fitriyani_3333180041_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (603kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ayu Fitriyani_3333180041_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (227kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ayu Fitriyani_3333180041_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (884kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ayu Fitriyani_3333180041_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (331kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ayu Fitriyani_3333180041_06.pdf
Restricted to Registered users only

Download (90kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ayu Fitriyani_3333180041_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (323kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Ayu Fitriyani_3333180041_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Traffic accident is an event that no one wants because it can cause losses. One of the factors causing traffic accidents is human error. Human error can be affected by cognitive failure and fatigue while driving. Merak Integrated Terminal is one of the main terminals in Cilegon City which provides 15 travel routes. One of the routes with a fairly high level of mobilization is the Merak-Bandung route. Measurements of the cognitive failure rate of driving were carried out using the CFQ (Cognitive Failure Questionnaire) and fatigue levels were measured with the Bourdon Wiersma Test conducted on bus drivers on morning and afternoon shifts. The results showed that the average value of cognitive failure in the morning shift was 48.33 and the day shift was 58.83 with the dominant variable being distractibility. The average values at the level of speed, accuracy and constant on the morning shift before work in a row are 10.17 seconds, 14, and 12.89 seconds and after work is 16.89 seconds, 21, 66.06 seconds. As for the day shift before work, respectively, it is 11.54 seconds, 19, and 14.40 seconds and after work it is 20.77 seconds, 33, and 96.97 seconds. The proposed improvements that can be given are providing drinking water supplies along with snacks for bus drivers, appealing for restrictions on the use of cellphones, imposing restrictions on the maximum quota of passengers and setting rest hours. Keywords : Bourdon Wiersma Test, CFQ, Cognitive Failure Rate, Driving Fatigue Rate

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorLady, Lovely0017017108
Thesis advisorUmyati, Ani0026037708
Additional Information: Kecelakaan lalu lintas merupakan peristiwa yang tidak diinginkan oleh siapapun karena dapat menimbulkan kerugian. Salah satu faktor penyebab kecelakaan lalu lintas adalah human error. Human error dapat dipengaruhi oleh kegagalan kognitif dan kelelahan saat mengemudi. Terminal Terpadu Merak merupakan salah satu terminal induk di Kota Cilegon yang menyediakan 15 trayek perjalanan. Salah satu trayek dengan tingkat mobilisasi yang cukup tinggi adalah trayek Merak-Bandung. Pengukuran tingkat kegagalan kognitif mengemudi dilakukan menggunakan CFQ (Cognitive Failure Questionnaire) dan tingkat kelelahan diukur dengan Bourdon Wiersma Test yang dilakukan pada pengemudi bus shift pagi dan siang. Hasil penelitian menunjukkan nilai rata-rata kegagalan kognitif pada shift pagi adalah 48.33 dan shift siang adalah 58.83 dengan variabel dominannya adalah distractibility. Nilai rata-rata pada tingkat kecepatan, ketelitian dan konstansi pada shift pagi sebelum bekerja secara berturut-turut adalah 10.17 detik, 14, dan 12.89 detik dan sesudah bekerja adalah 16.89 detik, 21, 66.06 detik. Adapun pada shift siang sebelum bekerja secara berturut-turut adalah 11.54 detik, 19, dan 14.40 detik dan sesudah bekerja adalah 20.77 detik, 33, dan 96.97 detik. Usulan perbaikan yang dapat diberikan yaitu memberikan bekal air minum beserta makanan ringan untuk pengemudi bus, himbauan pembatasan penggunaan handphone, pembatasan kuota maksimal penumpang dan penetapan jam istirahat. Kata Kunci : Bourdon Wiersma Test, CFQ, Tingkat Kegagalan Kognitif, Tingkat Kelelahan Mengemudi
Uncontrolled Keywords: Kata Kunci : Bourdon Wiersma Test, CFQ, Tingkat Kegagalan Kognitif, Tingkat Kelelahan Mengemudi Keywords : Bourdon Wiersma Test, CFQ, Cognitive Failure Rate, Driving Fatigue Rate
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TS Manufactures
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 26201-Jurusan Teknik Industri
Depositing User: Ayu Fitriyani
Date Deposited: 11 Apr 2023 09:36
Last Modified: 11 Apr 2023 09:36
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/15729

Actions (login required)

View Item View Item