SUHAYATI, UCU (2021) PENGARUH PEMBELAJARAN DARING DENGAN MENGGUNAKAN APLIKASI GOOGLE CLASSROOM DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR PPKN SISWA KELAS VI SDN KADU BEREUM 1 KECAMATAN PADARINCANG KABUPATEN SERANG. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
COVER.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
BAB I.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (772kB) |
|
Text
BAB II.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (884kB) |
|
Text
BAB III.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (672kB) |
|
Text
BAB IV.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (947kB) |
|
Text
BAB V.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (433kB) |
|
Text
DAFTAR PUSAKA.pdf - Updated Version Restricted to Registered users only Download (627kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Google Classroom adalah layanan web gratis, yang dikembangkan oleh Google untuk sekolah, yang bertujuan untuk menyederhanakan membuat, mendistribusikan, dan menilai tugas tanpa harus bertatap muka. Tujuan utama google classroom adalah untuk merampingkan proses berbagi file antara guru dan siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh pembelajaran daring dengan menggunakan aplikasi google classroom dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran PPKn Kelas VI SDN Kadu Beureum I Kecamatan Padarincang Kabupaten Serang. Dari populasi siswa SDN Kadu Beureum I Kecamatan Padarincang Kabupaten Serang sebanyak 130 siswa, sebanyak 30 siswa kelas VI diambil sebagai sampel penelitian. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif korelasional dengan menggunakan angket kuesioner sebagai alat pengumpul data. Hasil penelitian ini menunjukkan, bahwa : 1) Secara parsial pembelajaran daring dengan menggunakan aplikasi google classroom memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap hasil belajar yang ditunjukkan dengan nilai t hitung 2,785 > t tabel 2.05183 dan nilai sig.0.010 < 0.05, dengan kontribusi pengaruhnya sebesar 21,7%. 2) motivasi belajar memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap hasil belajar, yang ditunjukkan dengan nilai t hitung 4.255 > t tabel 2.05183 dan nilai sig.0.000 < 0.05, dengan kontribusi pengaruhnya sebesar 39,3%. 3) pembelajaran daring dengan menggunakan aplikasi google classroom dan motivasi belajar siswa secara simultan memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap hasil belajar yang ditunjukkan dengan nilai F hitung 10.483 > F tabel 3.35, dan nilai Sig. 0.000 < 0.05, dengan kontribusi pengaruhnya sebesar 43,7%. Dengan demikian dapat disimpulkan, bahwa pembelajaran daring dengan menggunakan aplikasi google classroom dan motivasi belajar berpengaruh pengaruh positif dan signifikan terhadap hasil belajar pada siswa Kelas VI Kadu Bereum I Kecamatan Padarincang Kabupaten Serang.
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Google Classroom is a free web service, developed by Google for schools, that aims to simplify creating, distributing and grading assignments without having to be face to face. The main purpose of google classrooms is to streamline the file sharing process between teachers and students. This study aims to determine and analyze the effect of online learning using the google classroom application and learning motivation on student learning outcomes in Class VI PPKn subjects SDN Kadu Beureum I, Padarincang District, Serang Regency. From the population of students at SDN Kadu Beureum I, Padarincang District, Serang Regency as many as 130 students, as many as 30 grade VI students were taken as the research sample. This research is a quantitative correlational study using a questionnaire as a means of collecting data. The results of this study indicate that: 1) Partially online learning using the google classroom application has a positive and significant effect on learning outcomes as indicated by the t value of 2.785> t table 2.05183 and the value of sig.0.010 <0.05, with a contribution of influence of 21 , 7%. 2) learning motivation has a positive and significant effect on learning outcomes, as indicated by the t value of 4.255> t table 2.05183 and the sig.0.000 <0.05, with the contribution of the effect of 39.3%. 3) online learning using the google classroom application and student learning motivation simultaneously have a positive and significant effect on learning outcomes as indicated by the value of F count 10.483> F table 3.35, and the value of Sig. 0.000 <0.05, with a contribution of influence of 43.7%. Thus it can be concluded, that online learning using the google classroom application and learning motivation have a positive and significant effect on learning outcomes in Class VI Kadu Bereum I students, Padarincang District, Serang Regency. Keywords: Online Learning, Google Classroom, Learning Motivation, Learning Outcomes. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Kata Kunci : Pembelajaran Daring, Google Classroom, Motivasi Belajar, Hasil Belajar. | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education | |||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran | |||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 08 Aug 2022 14:51 | |||||||||
Last Modified: | 08 Aug 2022 14:51 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/15376 |
Actions (login required)
View Item |