Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS TINGKAT KONSEPSI PESERA DIDIK PADA ATO, ION, DAN MOLEKUL MENGGUNAKAN INSTRUMEN THREE-TIER TEST

MAULIDYA, DELLA (2022) ANALISIS TINGKAT KONSEPSI PESERA DIDIK PADA ATO, ION, DAN MOLEKUL MENGGUNAKAN INSTRUMEN THREE-TIER TEST. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
COVER.pdf
Restricted to Registered users only

Download (263kB)
[img] Text
BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (49kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (93kB)
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (54kB)
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (161kB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (70kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Atom , ion , dan molekul merupakan salah satu materi kimia yang abstrak , sehingga peserta didik mengalami kesulitan dalam memahami materi kimia tersebut dan menimbulkan miskonsepsi . Salah satu upaya untuk mengetahui dan menganalisis tingkat konsepsi peserta didik yaitu dengan melakukan test diagnostik three - tier . Oleh karena itu , penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tingkat pemahaman konsep peserta didik dan mengetahui letak miskonsepsi yang terjadi pada materi atom , ion , dan molekul di SMAN 2 Kab . Pandeglang . Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen three - tier test dengan jumlah peserta didik 223. Data diolah menggunakan analisis kuantitatif dan analisis kualitatif untuk mengetahui dan menganalisis tingkat konsepsi yang terjadi pada peserta didik Hasil penelitian yang diperoleh , menunjukkan bahwa peserta didik yang mengalami paham konsep sebesar 20.18 % peserta didik yang tidak paham konsep sebesar 23,70 % . peserta didik mengalami miskonsepsi sebesar 33,40 % , peserta didik mengalami false positive sebesar 10,80 % , dan peserta didik yang mengalami false negative sebesar 11.93 % . Berdasarkan data yang diperoleh , kebanyakan peserta didik mengalami miskonsepsi pada indikator proses terjadinya ion dengan persentase 63 %

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSOLFARINA, SOLFARINA197304202000122000
Thesis advisorEVA WIJAYANTI, IMAS20150831206
Additional Information: Atoms , ions , and molecules are one of the abstract chemicals , so students have difficulty in understanding these chemicals and cause misconceptions . One of the efforts to find out and analyze the level of conception of students is by conducting a three - tier diagnostic test . Therefore , this study aims to analyze the level of understanding of students ' concepts and find out the location of misconceptions that occur in atomic matter , ions , and molecules in SMAN 2 Kab . Pandeglang . Data collection techniques using three - tier test instruments with 223 students . Data is processed using quantitative analysis and qualitative analysis to find out and analyze the level of conception that occurs in students . The results of the study showed that students who experienced concept understanding by 20.18 % , students who did not understand the concept by 23.70 % , students experienced misconceptions of 33.40 % , students experienced false positive by 10.80 % , and students who experienced false negative by 11.93 % . Based on the data obtained , most students experience misconceptions on the indicator of the process of ion occurrence with a percentage of 63 % . Keywords : Atoms , ions and molecules , Conception Level , Three - Tier Instrument
Uncontrolled Keywords: Kata Kunci : Atom . ion dan molekul , Tingkat Konsepsi , Instrument Three - Tier
Subjects: Q Science > QD Chemistry
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 28 Jul 2022 10:01
Last Modified: 28 Jul 2022 10:01
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/14887

Actions (login required)

View Item View Item