Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN KOMIK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI PADA MATERI POKOK SISTEM EKSKRESI DI SMA NEGERI 1 KIBIN

DEFIYANTI, ELIN (2020) PENGARUH PENGGUNAAN KOMIK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI PADA MATERI POKOK SISTEM EKSKRESI DI SMA NEGERI 1 KIBIN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
COVER.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (497kB)
[img] Text
BAB II.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (579kB)
[img] Text
BAB III.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (633kB)
[img] Text
BAB IV.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (604kB)
[img] Text
BAB V.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (448kB)
[img] Text
DAFTAR PUSAKA.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (494kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan komik sebagai media pembelajaran biologi terhadap hasil belajar siswa kelas XI pada materi pokok sistem ekskresi di SMA Negeri 1 Kibin. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu yang menggunakan desain penelitian Randomized Control Group Pretest-Postest. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI SMA Negeri 1 Kibin. Sampel penelitian ini adalah kelas XI MIPA 1 sebagai kelas eksperimen dan kelas XI MIPA 2 sebagai kelas kontrol. Teknik pengambilan sampel dilakukan secara Simple Random Sampling.Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan non tes. Instrumen yang digunakan berupa tes kognitif dalam bentuk soal uraian, lembar observasi psikomotorik dan lembar observasi keterlaksanaan pembelajaran. Teknik analisis data menggunakan uji t untuk menguji hipotesis. Hasil uji hipotesis penelitian ini diperoleh untuk ranah kognitif dan ranah psikomotorik yaitu 0,000 dengan taraf signifikansi <0,05. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh penggunaan komik terhadap hasil belajar siswa pada ranah kognitif dan psikomotorik siswa.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorERMILA HENDRIYANI, MILA197509192003122002
Thesis advisorRIFQIAWATI, IKA0005058804
Additional Information: This research aimed to find out the influence of using comic media toward students achievement in Biology subject of 11rd grade students; on the excretory system material in SMAN 1 Kibin. This research is quasi experiment design using Randomized Control Group Pretest-Postest. The population in this research is student of class XI at SMAN 1 Kibin. The study sample consisted of the XI MIPA 1 as the eksperiment class and of the XI MIPA 2 as the control class. The sampling technique done by Simple Random Sampling. The sample of the research is XI MIPA 1 class for each experiment class and XI MIPA 2 for control class. Data collections technique use test and non-test. The research instrument of the research is cognitive multiple choice and obsevation sheet to observe the learning process. Data analysis technique using t-test to test hypothesis. The result of this research hypothesis test were obtained for the cognitive and psychomotor competance is 0,000 with a significance level of < 0,05. Based on the result of the research can be conclude that there is an influence on the use of comics on student learning outcomes in the cognitive and psychomotor students competance.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: hasil belajar, komik, sistem ekskres
Subjects: Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 26 Jul 2022 14:13
Last Modified: 26 Jul 2022 14:13
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/14792

Actions (login required)

View Item View Item