Mega Safitri, Nury (2015) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III PADA MATA PELAJARAN IPA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
FILE 2 UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III PADA MATA PELAJARAN IPA MELALUI MODEL PEMBELAJA_compressed.pdf - Published Version Restricted to Registered users only until 2015. Download (7MB) |
Abstract
The implementation of action researchin the background of a problem is the low student learning learning outcomes in natural science and less active student in learning. This research aims to help teachers improve student outcomes learning and increase student activity. Cooperative learning Numbered Heads Together (NHT) type in natural science. Method of this research using class action research of Kemmis & Mc Taggart model. This research is 48 students of class III SDN Baketor. The research was conducted for 2 cycle, which each cycle is consist of 2 meets. The instrument used are test with 15 multiple choice questions, teacher and student observation, and teacher interview. The result of this research are outcome learning and activities student in science learning have increased, in the pre cycle student outcomes learning only 29,17%. Then in the first cycle student outcomes learning increased to 62,50% and student activity increased to 62%. But on this first cycle in student outcomes learning and student activity hasn’t reached of success indicator is 80%. And then, in the second cycle student outcomes learning increased again to 87,50% and student activity also increased to 86,50%. The research concluded that learning by using model of cooperative learning Numbered Heads Together (NHT) type to improve students outcomes learning and students activity in natural science.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Pelaksanaan penelitian tindakan kelas ini dilatarbelakangi adanya masalah yaitu rendahnya hasil belajar siswa pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam dan kurang aktifnya siswa dalam pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk membantu guru meningkatkan hasil belajar siswa dan meningkatkan aktivitas siswa menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe nht pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam dengan metode penelitian tindakan kelas menggunakan model penelitian Kemmis & Mc taggart. Subjek dalam penelitian ini adalah 48 siswa kelas III SDN baketor. Pelaksanaan penelitian tindakan kelas dilakukan selama 2 siklus, setiap siklus terdiri dari 2 pertemuan. Dengan menggunakan instrument penelitian berupa tes dengan 15 soal pilihan ganda, observasi guru dan siswa, dan wawancara guru. Hasil belajar pada pra siklus ketuntasan belajar siswa hanya mancapai 29,17%. Pada siklus I ketuntasan belajar siswa mengalami peningkatan mencapai 62,50% dan presentase aktivitas siswa mencapai 62%. Akan tetapi, hasil pada siklus I belum mencapai indikator keberhasilan yaitu 80%. Kemudian, siklus II ketuntasan belajar siswa mengalami peningkatan sebesar 87,50% dan aktivitas siswa pun mengalami peningkatan sebesar 86,50%. Dari perolehan data tersebut dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe nht dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Keywords : Cooperative learning model numbered heads together type, student outcomes learning. Kata kunci: model pembelajaran kooperatif tipe nht, hasil belajar. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 12 May 2022 12:13 | |||||||||
Last Modified: | 12 May 2022 12:13 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13835 |
Actions (login required)
View Item |