Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

DESKRIPSI KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA POKOK BAHASAN BILANGAN BULAT DITINJAU DARI FAKTOR INTELEKTUAL (Penelitian Deskriptif Kualitatif Analisis di Kelas V SDN Kubang Apu Kota Serang)

Munawaroh, Munawaroh (2015) DESKRIPSI KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA POKOK BAHASAN BILANGAN BULAT DITINJAU DARI FAKTOR INTELEKTUAL (Penelitian Deskriptif Kualitatif Analisis di Kelas V SDN Kubang Apu Kota Serang). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
DESKRIPSI KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA POKOK BAHASAN BILANG2_compressed.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (6MB)

Abstract

This research is done because many student have get difficulty in study mathematics. It can be seen from a test result, where is more high class the average value is more descend. This research purposes is to description the intellectual causes of low student’s achievement in integers, and follow up decide what kind of activities for each student. This research using descriptive qualitative method. This research was held at SDN Kubang Apu for 5th grade student in school year 2014-2015. Data was collected by using instruments test and interviews The subject matter that have already capable by student is by relative frequency in the amount of more than 60% is adding the round number of subject matter by relative frequency in the amount 90,78%, the most mistake that have been done by students is to determine FPB relative frequency about 54,85%, finishing the story matter in daily life that connected by KPK relative frequency amount of 42,23%, the difficulty that is become cause or the source happen of student mistake in doing mathematics matter is 1) mistake to understand fact (using symbol or numeral sign), 2) mistake the concept (dominating concept and pre requirements concept), 3) operation (using an exact process, applying the relevant manner, not be careful in doing the matter, calculation or computation), and 4) principle (understand and connect concept and fact), cognitive aspect as reference, the most of the mistake that have been done by students is C4 to put understanding about ideas in mathematics concept. To overcome difficulty in understanding round number concepts and arithmetic operation, in study that have been done is stil need something to connect by using a visual aid tool.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAsih Vivi Yandari, Indhira197708012005011002
Thesis advisorRahman Hakim, Zerri198203032006041004
Additional Information: Penelitian ini dilakukan dikarenakan banyak siswa yang mengalami kesulitan belajar. Hal ini dilihat dari hasil ulangan yang semakin tinggi kelasnya nilai rata-ratanya semakin turun. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan kesulitan belajar siswa pada materi bilangan bulat dari segi faktor intelektual, kemudian menentukan langkah yang tepat bagi siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif kualitatif. Data dikumpulkan dengan menggunakan instrumen tes bilangan bulat dan melalui teknik wawancara. Materi yang sudah dikuasai siswa yaitu dengan frekuensi relatif sebesar lebih dari 60% adalah pada materi penjumlahan bilangan bulat dengan frekuensi relatif sebesar 90,78%,, kesalahan yang paling banyak dilakukan siswa adalah menentukan FPB dengan frekuensi relatif 54,85%, menyelesaikan soal cerita dalam kehidupan sehari-hari yang berkaitan dengan KPK dengan frekuensi relatif sebesar 42,23%. Kesulitan yang menjadi penyebab atau sumber terjadinya kesalahan siswa dalam mengerjakan soal-soal matematika yakni, 1) kesalahan dalam memahami fakta (menggunakan simbol), 2) kesalahan konsep (menguasai konsep dan prasyarat), 3) operasi (menggunakan proses yang tepat, menerapkan aturan yang relevan, ketelitian, perhitungan atau komputasi), dan 4) prinsip (memahami dan mengaitkan konsep dengan fakta). Aspek kognitif sebagai acuannya, kesalahan yang paling banyak dilakukan siswa adalah pada C4 yaitu menampilkan pemahaman tentang gagasan- gagasan serta konsep-konsep matematika. Untuk mengatasi kesulitan dalam memahami konsep bilangan bulat dan operasi hitungnya, dalam pembelajaran yang dilaksanakan masih diperlukan sesuatu yang menjembataninya diantaranya adalah dengan menggunakan alat peraga maupun dengan pembelajaran secara kontekstual
Uncontrolled Keywords: Keywords: learning difficulties, integers, factor intellectual Kata kunci: kesulitan belajar matematika, bilangan bulat, faktor intelektual
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 27 Apr 2022 15:10
Last Modified: 27 Apr 2022 15:10
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13805

Actions (login required)

View Item View Item