RATNA DEWI, KIKI (2015) THE USE OF READING ALOUD IN NARRATIVE TEXT TO IMPROVE STUDENTS READING COMPREHENSION AT THE EIGHTH GRADE OF SMPN 3 BAROS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
THE USE OF READING ALOUD IN NARRATIVE TEXT TO IMPROVE STUDENTS READING COMPREHENSION AT THE EIGHT.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (22MB) |
Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui proses membaca nyaring untuk meningkatkan pemahaman membaca siswa kelas VIII SMPN 3 Baros. Penelitian ini menggunakan Metode penelitian tindakan kelas (PTK), yang terdiri dari satu pre-test dan dua siklus. Ini penelitian dilakukan pada tahun ajaran 2013/2014 mulai 8 Oktober sampai dengan tanggal 23 2014 dan melibatkan 30 siswa aktif siswa kelas VIII. Dalam penelitian ini, peneliti melakukan pre-test pertama dan dilanjutkan dengan pelaksanaan dua siklus yang terdiri dari dua pertemuan pada setiap siklusnya. Pada siklus I perencanaan dibuat RPP tentang narasi teks menggunakan reading aloud, untuk akting merupakan implementasi dari reading aloud dalam pembelajaran pemahaman membaca tentang teks naratif, untuk mengamati ada siswa yang masih malas membaca teks dan untuk refleksi ada sedikit peningkatan antara pre test dan post test pertama pada siklus 1, siklus berikutnya perencanaan adalah mendesain ulang RPP dengan memberikan teks yang berbeda pada post test, untuk aktingnya adalah implementasi reading aloud with teks yang berbeda dan peneliti memberikan beberapa gambar, untuk pengamatan masalah pada siklus 1 diselesaikan pada siklus 2 dan untuk refleksi siswa cukup meningkat signifikan dari siklus 1. Peneliti menggunakan observasi, tes, dan dokumentasi sebagai instrumen. Dalam penelitian ini, peneliti menjadi pengamat partisipan dan bekerja sama dengan guru bahasa Inggris untuk mengamati proses pengajaran membaca dengan menggunakan membaca nyaring di ruang kelas. Akhirnya, dapat disimpulkan bahwa penggunaan membaca nyaring dalam membaca pemahaman mampu meningkatkan pemahaman membaca siswa di kelas delapan SMPN 3 Baros. Hal ini ditunjukkan dengan hasil pre-test 51,83 hingga post-test siklus II 78,66. Dengan demikian, penggunaan membaca nyaring selama penelitian tindakan kelas ini telah meningkat prestasi membaca pemahaman siswa sebesar 16,33. Ini membuktikan bahwa siswa lebih aktif, senang dan termotivasi untuk belajar membaca dengan menggunakan strategi ini.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | The objective of the research was to find out the process of reading aloud to improve students’reading comprehension at the Eighth Grade of SMPN 3 Baros. This research used classroom action research (CAR) method, that consisted of one pre-test and two cycles. This research was conducted in academic year 2013/2014 from October 8 th until 23rd 2014 and involved 30 active students of the eighth grade students. In this research, the researcher did the pre-test at the first and followed by implementing two cycles which consisted of two meetings in each cycle. At the first cycle the planning was made a lesson plan about narrative text using reading aloud, for the acting was the implementation of reading aloud in learning reading comprehension about the narrative text, for the observing there was students were still lazy to read the text and for the reflecting there was little improvement between pre test and first post test in cycle 1, the next cycle the planning was the redesign the lesson plan by giving different text in post test, for the acting was implementation of reading aloud with different text and the researcher gave some pictures, for the observation the problems on cycle 1 were solved in the cycle 2 and for the reflection the students were increased quite significant than the cycle 1. The researcher used observation, test, and documentation as the instruments. In this research, the researcher became a participant observer and cooperated with the English teacher to observe the process of teaching reading by using reading aloud in the classroom. Finally, it can be concluded that the use of reading aloud in reading comprehension is able to improve students’ reading comprehension at the eighth grade of SMPN 3 Baros. It was showed by the result of the pre-test 51,83 to the post-test cycle two 78,66. Thus, the using of reading aloud during this classroom action research had improved students’ reading comprehension achievement about 16,33. It proved that the students more active, enjoyed and motivated to learn reading subject by using this strategy. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Kata kunci: Membaca nyaring, pemahaman bacaan, teks naratif | |||||||||
Subjects: | P Language and Literature > PE English | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88203-Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 22 Apr 2022 22:20 | |||||||||
Last Modified: | 09 Sep 2022 09:24 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13615 |
Actions (login required)
View Item |