Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN ROUND CLUB PADA SISWA KELAS V SDN PERIUK 2 TANGERANG Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas V SDN Periuk 2 Tangerang

RESTIANI, INDRASWORO (2014) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN ROUND CLUB PADA SISWA KELAS V SDN PERIUK 2 TANGERANG Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas V SDN Periuk 2 Tangerang. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN ROUND CLUB PADA SISWA KELAS V SD2.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

Learning science is part of the subjects are presented in an elementary school that aims to make students able to develop knowledge and basic skills useful for them in daily life as well as be able to develop an understanding of science. The objectives of the study is to improve students learning outcomes in science class V subjects SDN Periuk 2 Tangerang using the learning model Round Club. By using the Round Club model of student learning outcomes to be improved. This study uses a methodology of classroom action research (CAR), methods which involves the researcher as an observer and teachers act as executor. CAR was performed in 2 eyeles, each cycle consisting of 2 meetings. Number of fifth grade students at SDN Periuk 2 Tangerang is 45 students. The findings during the study were students on mastery learning science subjects increased after the implementation of Round Club models, students who pass in science teaching in the first cycle were 29 students from 45 students if presented much as 64,44%. In the second cycle the number of students who completed the study increased to 39 students from 45 students or 86,67%, an increase of 22,23%. From these results, it is evident that Round Club models can improve student learning outcomes in teaching science subject of class V. For that Round Club model has become one of the options to improve learning outcomes

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Thesis advisorSyachruroji, A.197908162005011006
Additional Information: Pembelajaran IPA merupakan bagian dari mata pelajaran yang disajikan di Sekolah Dasar yang bertujuan agar siswa mampu mengembangkan pengetahuan dan keterampilan dasar yang berguna bagi dirinya dalam kehidupan sehari-hari serta mampu mengembangkan pemahaman tentang ilmu pengetahuan alamnya. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA kelas V SDN Periuk 2 Tangerang dengan menggunakan model pembelajaran Round Club. Dengan menggunakan model Round Club ini, hasil belajar siswa menjadi meningkat. Penelitian ini menggunakan metodologi penelitian tindakan kelas (PTK) yang melibatkan peneliti sebagai observer dan guru sebagai pelaksana tindakan. PTK ini dilaksanakan dalam 2 siklus, masing-masing siklus terdiri dari 2 pertemuan. Jumlah siswa kelas V di SDN Periuk 2 Tangerang ini 45 siswa. Adapun hasil penemuan selama penelitian berlangsung adalah ketuntasan belajar siswa pada mata pelajaran IPA meningkat setelah diterapkannya model Round Club, siswa yang tuntas dalam pembelajaran IPA pada siklus I sebanyak 29 siswa dari 45 siswa jika dipresentasikan sebanyak 64,4%. Pada siklus II jumlah siswa yang tuntas dalam pembelajaran meningkat menjadi 39 siswa dari 45 siswa atau 86,7%, terjadi peningkatan sebanyak 22,3%. Dari hasil penelitian ini, terbukti bahwa model Round Club dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA kelas V. Untuk itu, model Round Club ini menjadi salah satu pilihan untuk meningkatkan hasil belajar.
Uncontrolled Keywords: learning outcomes, science, round club learning ,hasil belajar, IPA, pembelajaran round club
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 22 Apr 2022 16:09
Last Modified: 22 Apr 2022 16:09
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13257

Actions (login required)

View Item View Item