Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

THE INFLUENCE OF WATCHING CARTOON VIDEO TOWARDS STUDENTS’ LISTENING COMPREHENSION ABILITY AT THE EIGHTH GRADE OF SMPN 4 KOTA SERANG

PRIHATININGSIH, IDA ADHA (2015) THE INFLUENCE OF WATCHING CARTOON VIDEO TOWARDS STUDENTS’ LISTENING COMPREHENSION ABILITY AT THE EIGHTH GRADE OF SMPN 4 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
THE INFLUENCE OF WATCHING CARTOON VIDEO TOWARDS STUDENTS’ LISTENING COMPREHENSION ABILITY AT T.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

Penelitian ini tentang pengaruh menonton video kartun terhadap kemampuan pemahaman menyimak siswa kelas VIII SMPN 4 Kota Serang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh menonton video kartun terhadap kemampuan pemahaman mendengarkan siswa. Penelitian ini bersifat kuantitatif penelitian yang menggunakan desain eksperimen semu sebagai metode. Populasi ini penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMPN 4 Kota Serang. penelitian Metodologi yang digunakan adalah penelitian quasi eksperimen yang dilakukan di dua kelas, yaitu: kelas eksperimen (VIII I) dan kelas kontrol (VIII H) sebagai sampel. Kelas VIII I adalah diajarkan dengan menonton video kartun, sedangkan kelas VIII H diajarkan tanpa menonton video kartun (hanya merekam). Instrumen untuk mengumpulkan data adalah tes yaitu pretest dan posttest. Tes telah dicoba ke kelas IX E untuk mengetahuinya validitas dan reliabilitas sebelum digunakan untuk mengumpulkan data. Rumus untuk Analisis data menggunakan uji-t dengan menggunakan SPSS 16 for windows. Itu digunakan untuk menentukan apakah ada perbedaan yang signifikan antara nilai siswa dalam eksperimen? kelas dan nilai siswa di kelas kontrol atau tidak. Setelah data dianalisa, maka didapatkan bahwa rata-rata pretest kelas eksperimen adalah 60,33 dan kontrol kelas adalah 61.00. Sedangkan rata-rata post-test kelas eksperimen adalah 84,00 dan kelas kontrol adalah 75,67. Hasil uji t diperoleh sebesar 3,527 dengan t tabel sebesar 2.000. Nilai uji t lebih tinggi dari t-tabel (3,527 2.000). Itu berarti bahwa alternatifnya hipotesis (Ha) diterima dan hipotesis nol (Ho) ditolak. Sejak uji-t skor lebih tinggi dari t-tabel, maka dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh yang signifikan pengaruh menonton video kartun terhadap pemahaman mendengarkan siswa kemampuan siswa kelas VIII SMPN 4 Kota Serang.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAisah, Siti197703242005012001
Thesis advisorHakim, Rahman197604032003121002
Additional Information: This research is about the influence of watching cartoon video towards students’ listening comprehension ability at the eighth grade of SMPN 4 Kota Serang. The objective of this research is to find out the influence of watching cartoon video towards students’ listening comprehension ability. This research was quantitative research that used quasi experimental design as a method. The population of this research was the eighth grade students of SMPN 4 Kota Serang. The research methodology was a quasi experimental research which conducted in two classes, the experimental class (VIII I) and control class (VIII H) as samples. The VIII I class was taught by watching cartoon video, while the VIII H class was taught without watching cartoon video (only recording). The instruments for collecting the data were tests namely pretest and posttest. The tests had been tried out to IX E class to find out the validity and reliability before it was used to gather the data. The formula for analyzing the data was t-test by using SPSS 16 for windows. It was used to determine whether there was a significance difference between students’ scores in experimental class and students’ scores in control class or not. After the data had been analyzed, it was found that the pretest average of the experimental class was 60.33 and control class was 61.00. While, the post-test average of the experimental class was 84.00 and control class was 75.67. The obtained t-test was 3.527 with t-table was 2.000. The t�test score was higher than t-table (3.527 ≥ 2.000). It meant that the alternative hypothesis (Ha) was accepted and the null hypothesis (Ho) was rejected. Since t-test score was higher than the t-table, it can be concluded that there was a significant influence of watching cartoon video towards students’ listening comprehension ability at the eighth grade of SMPN 4 Kota Serang.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Teaching Listening, Listening Comprehension, Video Kartun, Quasi Eksperimental
Subjects: P Language and Literature > PE English
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88203-Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 22 Apr 2022 10:28
Last Modified: 30 Aug 2022 09:50
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13131

Actions (login required)

View Item View Item