Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

THE INFLUENCE OF USING CLUSTERING TECHNIQUE IN TEACHING WRITING NARRATIVE TEXT AT SECOND GRADE STUDENTS OF SMPN 15 KOTA SERANG

DWI CAHAYANY, NDAH (2014) THE INFLUENCE OF USING CLUSTERING TECHNIQUE IN TEACHING WRITING NARRATIVE TEXT AT SECOND GRADE STUDENTS OF SMPN 15 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
THE INFLUENCE OF USING CLUSTERING TECHNIQUE IN TEACHING WRITING NARRATIVE TEXT AT THE SECOND GRAD.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Teknik clustering merupakan salah satu teknik menulis yang dapat diterapkan dalam pembelajaran menulis. Teknik pengelompokan dapat mendorong siswa untuk mulai lebih banyak menulis sejak itu membuat mereka lebih mudah dalam menemukan apa yang harus ditulis dari cluster. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada pengaruh penggunaan clustering dalam pembelajaran menulis teks naratif pada siswa kelas II SMPN 15 Kota Serang. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas II SMPN 15 Kota Serang yang terdiri dari 320 siswa. Untuk sampel penelitian ini menggunakan cluster sampling yang memungkinkan peneliti untuk memilih siswa berdasarkan kelas mereka yang sebenarnya. Oleh karena itu, sampel penelitian ini adalah siswa yang diambil dari dua kelas (VIII C sebagai kelompok kontrol dan VIII G sebagai kelompok eksperimen). Metode ini Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu dengan desain nonequivalent control group design. Setelah melakukan penelitian dan menganalisis temuan data, rata-rata skor pre-test dan post-test pada kelompok eksperimen adalah 35,7 dan 64,6. Skor rata-rata dari pre test dan post test pada kelompok kontrol adalah 36,2 dan 52,2. Hasilnya menunjukkan bahwa ada peningkatan skor. Namun, kelompok eksperimen lebih baik perbaikan daripada kelompok kontrol. Peningkatan nilai siswa tidak hanya dilihat dari hasil tes mereka tetapi juga oleh tanggapan positif yang dibuat oleh siswa. Mereka bersemangat dan antusias untuk belajar menulis teks naratif dengan menggunakan clustering teknik. Respon positif ini membuat mereka bisa lebih banyak menulis, menyusun organisasi dengan benar, dan menggunakan konjungsi dan tenses yang tepat. Lebih-lebih lagi, hasil uji-t (pengamatan) adalah 2,403. Membandingkan nilai pengamatan dengan derajat signifikansi 5% (2,00), 2,403 > 2,00. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa hipotesis alternatif diterima dan hipotesis nol ditolak. Ini berarti bahwa ada pengaruh yang signifikan dalam penggunaan teknik clustering dalam pengajaran menulis teks naratif memakan siswa kelas II SMPN 15 Kota Serang. pengaruh dari teknik clustering terhadap prestasi belajar siswa dalam menulis teks naratif di siswa kelas II SMPN 15 Kota Serang sebesar 76%.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHandayani, Rita197602062003122001
Thesis advisorPrabowo, Jumbuh197304102008121001
Additional Information: Clustering technique is one of writing technique that can be applied in teaching writing. Clustering technique can encourage the students to start writing more since it makes them easier in finding what to write from the cluster. This study is aimed to know whether there is any influence of using clustering in teaching writing narrative text at the second grade students of SMPN 15 Kota Serang. The population of this research is second grade students of SMPN 15 Kota Serang which consists of 320 students. For the sample, this research uses cluster sampling which enables the researcher to choose students based on their actual class. Therefore, the sample of this research is students which are taken from two classes (VIII C as control group and VIII G as experimental group). The method of this research is quasi experimental research in the nonequivalent control group design. After conducting the research and analyzing the data finding, the mean score of pre-test and post-test at the experimental group are 35,7 and 64,6. The mean score of pre test-and post-test at the control group are 36,2 and 52,2. The result indicates that there is an improvement of the score. However, the experimental group has better improvement than the control group. The improvement of students’ score is not only seen by the result of their test but also by the positive responses made by the students. They are eager and enthusiastic to learn writing narrative text by using clustering technique. This positive response make them could write more, arrange the organization correctly, and using conjunctions and appropriate tenses. Furthermore, the result of t-test (tobservation) is 2,403. Comparing the value of tobservation with the degree of significance 5% (2,00), 2,403 > 2,00. Therefore, it can be concluded that the alternative hypothesis is accepted and the null hypothesis is rejected. It means that there is significant influence in using clustering technique in teaching writing narrative text ate second grade students of SMPN 15 Kota Serang. The influence of clustering technique toward students’ achievement in writing narrative text at the second grade students of SMPN 15 Kota Serang was 76%.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Teknik Clustering, Penulisan, Narrative Text
Subjects: P Language and Literature > PE English
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88203-Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 20:57
Last Modified: 29 Aug 2022 10:33
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13097

Actions (login required)

View Item View Item