Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

THE INFLUENCE OF COMIC TOWARD STUDENTS’ READING ABILITY AT EIGHTH GRADE OF SMPN 3 BAROS

IFA PRATIWI, INDRI (2015) THE INFLUENCE OF COMIC TOWARD STUDENTS’ READING ABILITY AT EIGHTH GRADE OF SMPN 3 BAROS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
THE INFLUENCE OF COMIC TOWARD STUDENTS’ READING ABILITY AT EIGHTH GRADE OF SMPN 3 BAROS.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (12MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh komik terhadap hasil belajar siswa. kemampuan membaca siswa kelas VIII SMPN 3 Baros. Peneliti melakukan ini penelitian berdasarkan masalah penelitian “Apakah ada pengaruh penggunaan komik terhadap kemampuan membaca siswa kelas VIII SMPN 3 Baros?”. Peneliti melakukan penelitian ini dengan menerapkan pendekatan kuantitatif dengan kuasi eksperimen sebagai sebuah metode. Dalam penelitian ini, semua siswa kelas II SMPN 3 Baros adalah diambil sebagai populasi. Populasinya adalah 50 siswa. Penelitian ini melibatkan satu kelas VIII SMPN 3 Baros dipilih sebagai sampel dengan menggunakan purposive pengambilan sampel dan sampelnya adalah 25 siswa. Hasil penelitian berdasarkan penelitian tentang “Pengaruh komik terhadap kemampuan membaca siswa kelas VIII SMPN 3 Baros, peneliti menemukan ada pengaruh yang signifikan terhadap membaca siswa kemampuan. Hal ini dibuktikan dengan uji-t independen pada kelas eksperimen. Hasil uji-t untuk post test adalah 3.333. Berdasarkan tabel distribusi dengan taraf signifikansi 0,05, t-tabel adalah 2.011. Hal ini menunjukkan bahwa hasil t-test lebih tinggi dari t-tabel. Ini berarti bahwa ada pengaruh yang signifikan dari narasi komik terhadap membaca siswa kemampuan. Jadi, dapat disimpulkan bahwa penggunaan narasi komik dalam pengajaran membaca dapat mempengaruhi kemampuan membaca siswa pada teks naratif.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSadji Evenddy, Sutrisno197907172005011002
Thesis advisorHammer, Welliam1981070520091210025
Additional Information: The aim of this research to find out the influence of comic toward students’ reading ability at the eighth grade of SMPN 3 Baros. The researcher conducted this research based on a research problem “Is there any influence of using comic toward students’ reading ability at the eighth grade of SMPN 3 Baros?”. The researcher conducted this research by applying quantitative approach with quasi experimental as a method. In this research, all the students in the second grade of SMPN 3 Baros were taken as a population. The population was 50 students. This research involved one class at the eighth grade of SMPN 3 Baros chosen as a sample by using purposive sampling and the sample were 25 students.The results based on the research about “The influence of comic toward students’ reading ability at the eighth grade of SMPN 3 Baros, the researcher found there was significant influence toward students reading ability. It was proved by independent t-test on experimental class. The result for t-test for the post test was 3,333. Based on the distribution table with 0.05 level significant, t-table was 2,011. It showed that the t-test result was higher than t-table. It means that there was any significant influence of comic narrative toward students’ reading ability. So, it can be concluded that the use of comic narrative in teaching reading can influence the students’ reading ability on narrative text
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: narasi komik, kemampuan membaca, pengajaran membaca, eksperimen semu
Subjects: P Language and Literature > PE English
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88203-Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 20:51
Last Modified: 26 Aug 2022 14:36
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13070

Actions (login required)

View Item View Item