Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE ARTIKULASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS V DI SDN CIKUBANG

NIHLAH, ATINIHAYATI (2015) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE ARTIKULASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS V DI SDN CIKUBANG. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe artikulasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ips kelas V di SDN Cikudang.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

he problems underlying the research done in primary schools Cikubang are the less learning outcomes, learning only centered on the teacher, students are less active, less of student interaction, students are difficult to express their opinions and ask questions, students are difficult to understand and master the material IPS. The research objective of this class action to obtain empirical data on the results of social studies in the fifth grade students of State Elementary School Cikubang District of Pulo Ampel Serang regency, research subjects are students of class V, which amounted to 28 students in the second semester 2014-2015. The concept of this research in the Struggle of Indonesian Independence Maintain by applying cooperative learning model type articulation. The results were obtained from each cycle. In the first cycle of student activity reached 67.3 %, while in the second cycle has reached 96.15 %. Based on the results of research on student learning outcomes data , in the first cycle reaches 82.14 % ≥65 value of the specified school KKM is 66. After repairs, the second cycle learning outcomes reached KKM, 100 % of students received grades ≥65. Based on these results it can be concluded that the use of cooperative learning model articulation can improve learning outcomes and activities of students in social studies. This study has not been said to be excellent, it is advisable for other researchers to develop research on cooperative learning model type articulation. Researchers recommend that teachers use cooperative learning model of this articulation in social studies learning.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyarbini, Asnawi195207261981031002
Thesis advisorDewi, Ratna Sari198105052005012002
Additional Information: Permasalahan yang melatarbelakangi dilakukannya penelitian di SD Negeri Cikubang ini yakni rendahnya hasil belajar, pembelajaran hanya berpusat pada guru, siswa kurang aktif, kurangnya interaksi antarsiswa, siswa sulit untuk mengutarakan pendapatnya maupun mengajukan pertanyaan, siswa sulit dalam memahami dan menguasai materi IPS. Tujuan penelitian tindakan kelas ini untuk memperoleh data empiris tentang hasil belajar IPS pada siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri Cikubang Kecamatan Pulo Ampel Kabupaten Serang, subyek penelitian yaitu siswa kelas V yang berjumlah 28 siswa pada semester II tahun 2014-2015. Adapun konsep pembahasan dalam penelitian ini mengenai Perjuangan Mempertahankan Kemerdekaan Indonesia dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe artikulasi. Hasil penelitian diperoleh dari tiap siklus. Pada siklus I aktivitas siswa mencapai 67,3%, sedangkan pada siklus II sudah mencapai 96,15%. Berdasarkan hasil penelitian pada data hasil belajar siswa, pada siklus I 82,14% mencapai nilai ≥65 dari KKM yang ditentukan sekolah adalah 66. Setelah dilakukan perbaikan, pada siklus II hasil belajar mencapai KKM, yakni 100% siswa memperoleh nilai ≥65. Berdasarkan hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe artikulasi dapat meningkatkan hasil belajar dan aktivitas siswa pada mata pelajaran IPS. Penelitian ini belum dikatakan sempurna, maka disarankan bagi peneliti lain untuk mengembangkan penelitian mengenai model pembelajaran kooperatif tipe artikulasi. Peneliti merekomendasikan pada guru agar menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe artikulasi ini dalam pembelajaran IPS.
Uncontrolled Keywords: Learning Outcomes IPS, cooperative learning model type articulation
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 17 Apr 2022 09:16
Last Modified: 17 Apr 2022 09:16
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13019

Actions (login required)

View Item View Item