Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL TIPE REACT (RELATING, EKSPERIENCING, APPLYING, COOPERATING, TRANSFERING)

ROMLAH, ROMLAH (2015) PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL TIPE REACT (RELATING, EKSPERIENCING, APPLYING, COOPERATING, TRANSFERING). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
2. PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL .PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

ROMLAH (2227111113) IMPROVING STUDENT LEARNING OUTCOMES IN SOCIAL STUDIES USING MODEL CONTEXTUAL TIPE REACT (RELATING, EKSPERIENCING, APPLYING, COOPERATING, TRANSFERING) (Action Research in the Classroom Topic Social Issues in Elementary School Fourth Grade Kubang, Serang) The purpose of this research is to improve student learning outcomes in social studies learning using contextual model types react. The research was conducted on the material social problems. When the study was conducted in March 2015 and the subject of this research is class IV consisting of 34 students. The method used in this research is classroom action research (PTK). This study was conducted by two cycles and each cycle consists of four phases: planning, action, observation and reflection. The results showed an increase in activity and student learning outcomes in each cycle. In the first cycle, students' learning activities reached 60% in the first meeting and 70% in the second meeting. In cycle 2, students' activity increased to 80% in the first meeting and 95% in the second meeting. This is in accordance with the indicators of success that has been established which is 80%. Improving student learning outcomes that have met the standard KKM, the first cycle increased to 61.76% and in the second cycle increased to 91.17%. This case has been in accordance with the indicators of success of 80%. Results of the study in each cycle show that the use of contextual models react types can improve learning outcomes IPS Elementary School fourth grade students Kubang

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHeriawan, Adang195905171985031003
Thesis advisorM.Taufik, M.Taufik198309022009121004
Additional Information: ROMLAH (222711111) “PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL TIPE REACT (RELATING, EKSPERIENCING, APPLYING, COOPERATING, TRANSFERING) (Penelitian Tindakan Kelas pada Materi Pokok Masalah Sosial di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Kubang, Kota Serang) Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS dengan menggunakan model kontekstual tipe react. Penelitian ini dilaksanakan pada materi masalah sosial. Waktu penelitian dilakukan pada bulan Maret 2015 dan subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas IV yang terdiri dari 34 siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan sebanyak dua siklus dan setiap siklus terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa pada setiap siklus. Pada siklus 1, aktivitas belajar siswa mencapai 60% pada pertemuan I dan 70% pada pertemuan II. Pada siklus 2, aktivitas belajar siswa meningkat mencapai 80% pada pertemuan I dan 95% pada pertemuan II. Hal ini telah sesuai dengan indikator keberhasilan yang telah ditetapkan yaitu 80%. Peningkatan hasil belajar siswa yang telah memenuhi standar KKM, pada siklus 1 meningkat menjadi 61.76% dan pada siklus 2 meningkat menjadi 91.17%. hal ini telah sesuai dengan indikator keberhasilan yaitu 80%. Hasil penelitian dalam setiap siklus menunjukkan bahwa penggunaan model kontekstual tipe react dapat meningkatkan hasil belajar IPS pada siswa kelas IV SD Negeri Kubang.
Uncontrolled Keywords: social studies results, model kontekstual tipe react, Grade IV
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 15 Apr 2022 13:31
Last Modified: 15 Apr 2022 13:31
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12945

Actions (login required)

View Item View Item