Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

THE EFFECTIVENESS OF USING JIGSAW METHOD TOWARD STUDENTS’ READING COMPREHENSION IN NARRATIVE TEXT AT EIGHTH GRADE OF MARDI YUANA CILEGON JUNIOR HIGH SCHOOL IN ACADEMIC YEAR 2014 – 2015 (EXPERIMENTAL RESEARCH)

Francisca Parulian, Maya (2015) THE EFFECTIVENESS OF USING JIGSAW METHOD TOWARD STUDENTS’ READING COMPREHENSION IN NARRATIVE TEXT AT EIGHTH GRADE OF MARDI YUANA CILEGON JUNIOR HIGH SCHOOL IN ACADEMIC YEAR 2014 – 2015 (EXPERIMENTAL RESEARCH). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
THE EFFECTIVENESS OF USING JIGSAW METHOD.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya pemahaman membaca dalam pembelajaran Bahasa Inggris. Namun pada kenyataannya kemampuan siswa dalam memahami teks bacaan pada SMP Mardi Yuana Cilegon tergolong rendah, terutama untuk membaca teks naratif. Siswa kurang termotivasi dalam membaca teks bahasa kedua. Penelitian ini Tujuannya adalah untuk mengetahui keefektifan Jigsaw terhadap kemampuan membaca siswa pemahaman dalam teks naratif. Untuk mencapai tujuan penelitian, penulis melakukan penelitian eksperimental. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa Kelas VIII SMP Mardi Yuana Cilegon Tahun Pelajaran 2014 - 2015. Jumlah seluruh siswa adalah 200. Dalam penelitian ini penulis mengambil 70 siswa sebagai sampel. Sampel dibagi menjadi dua kelompok; kelas eksperimen dan kelas kontrol. Kelas eksperimen diajar dengan menggunakan metode Jigsaw, sedangkan kelas kelas kontrol diajarkan dengan menggunakan metode konvensional. Dalam menganalisis data, penulis menggunakan pengukuran kuantitatif untuk menemukan hasilnya. Analisis data menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara prestasi belajar siswa kelas eksperimen dan kelas kontrol. Rata-rata prestasi siswa sebelumnya Perlakuan yang dilakukan adalah 60 untuk kelas eksperimen dan 60,8 untuk kelas kontrol. Itu rata-rata prestasi belajar siswa setelah dilakukan perlakuan pada kelas eksperimen adalah 76,8 dan di kelas kontrol adalah 70,5. Berdasarkan temuan ini, disarankan bahwa Teknik jigsaw dapat digunakan oleh guru untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa pemahaman dalam teks naratif.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNurhaeda, Gailea195907221986032001
Thesis advisorRahmawati, Eri197810232005012003
Additional Information: This study is based on the importance of reading comprehension in learning English language. But in fact the students‟ ability in comprehending reading text at Mardi Yuana Cilegon Junior High School is low, especially for reading narrative text. The students are less motivated in reading a text in second language. This research purpose is to find out the effectiveness of Jigsaw towards students' reading comprehension in narrative text. To achieve the objectives of the study, the writer conducted experimental research. The population in this research is all students of eighth grade of Mardi Yuana Cilegon Junior High School in academic year 2014 - 2015. The number of the entire students is 200. In this research the writer took 70 students as sample. The sample was divided into two groups; experimental class and control class. The experimental class was taught by using Jigsaw method, whereas the control class was taught by using conventional method. In analyzing the data, the writer used a quantitative measurement to find the result. The analysis of the data showed that there was a significant difference of the students‟ achievement between experimental class and control class. The average of the students‟ achievement before conducted treatment was 60 for experimental class and 60.8 for control class. The average of the students‟ achievement after conducted treatment in experimental class was 76.8 and in control class was 70.5. Based on this finding, it is suggested that Jigsaw technique can be used by the teachers to improve students‟ reading comprehension in narrative text.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: metode Jigsaw, pemahaman bacaan, teks naratif
Subjects: P Language and Literature > PE English
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88203-Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 15:09
Last Modified: 26 Aug 2022 08:59
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12920

Actions (login required)

View Item View Item