Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

THE EFFECTIVENESS OF JIGSAW TECHNIQUE IN TEACHING READING COMPREHENSION AT TENTH GRADE OF SMKN 1 KOTA SERANG

ROSMAYA, PEPI (2015) THE EFFECTIVENESS OF JIGSAW TECHNIQUE IN TEACHING READING COMPREHENSION AT TENTH GRADE OF SMKN 1 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
THE EFFECTIVENESS OF JIGSAW TECHNIQUE IN TEACHING READING COMPREHENSION AT THE TENTH GRADE OF.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

Judul penelitian ini adalah Efektivitas Teknik Jigsaw dalam Mengajar pemahaman membaca siswa kelas X SMKN 1 Kota Serang. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui efektif tidaknya teknik Jigsaw dalam mengajar pemahaman membaca. Untuk menjawab rumusan penelitian tersebut, peneliti merumuskan hipotesis alternatif bahwa teknik Jigsaw efektif dalam mengajar pemahaman membaca. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan true penelitian eksperimental. Penelitian ini dilakukan di SMKN 1 Kota Serang pada tahun tahun ajaran 2014/2015. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa di kelas X SMKN 1 Kota Serang dengan jumlah 772 siswa. Sampel adalah 10,36% dari populasi yaitu 80 siswa. Contoh dibagi menjadi kelompok kontrol dan eksperimen yang terdiri dari 40 siswa di setiap kelas. Peneliti memberikan pre-test untuk kelompok kontrol dan eksperimen, perlakuan dengan teknik Jigsaw pada kelompok eksperimen, dan memberikan post-test pada kelompok eksperimen kedua kelompok. Data yang diperoleh dari pre-test dan post-test adalah dianalisis dengan menggunakan rumus T-test. Rumus uji-t digunakan untuk menganalisis data ada atau tidaknya perbedaan rata-rata post-test pada eksperimen dan kelompok kontrol. Hasil post-test menunjukkan bahwa rata-rata eksperimen kelompok lebih tinggi dari kelompok kontrol. Rerata post-test kelompok eksperimen adalah 87,5 sedangkan rata-rata post-test kelompok kontrol adalah 79,37. Ada perbedaan yang signifikan dengan 8.13. Hasil T-test post test pada kedua kelompok adalah 3,77 dan Ttabel adalah 1,665. Hal ini menunjukkan bahwa (3,77>1,665) dengan derajat kebebasan 78. Dapat disimpulkan bahwa H1 (hipotesis alternatif) diterima karena Thitung lebih tinggi dari Ttabel, oleh karena itu dapat dinyatakan bahwa teknik Jigsaw adalah efektif dalam mengajarkan pemahaman membaca.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorJuniardi, Yudi197406052003121001
Thesis advisorRima, Rosmania198611102008122004
Additional Information: The title of this research is the Effectiveness of Jigsaw technique in teaching reading comprehension at the tenth grade of SMKN 1 Kota Serang. The aim of this research is to know whether or not Jigsaw technique is effective in teaching reading comprehension. To answer the formulation of the research, the researcher formulated the alternative hypothesis that Jigsaw technique is effective in teaching reading comprehension. This research is using quantitative method with true experimental research. This research was conducted in SMKN 1 Kota Serang in academic year 2014/2015. The population of this research was all of the students at the tenth grade of SMKN 1 Kota Serang with the total amount 772 students. The sample was 10.36% from the population, which were 80 students. The sample was divided into control and experimental group which consist of 40 students in each class. The researcher gave pre-test for the control and experimental group, treatment by using Jigsaw technique in experimental group, and gave post-test in both of the groups. The data which was gained from pre-test and post-test was analyzed by using T-test formula. T-test formula was used to analyze the data whether or not there was a difference of post-test mean in experimental and control group. The result of the post-test showed that the mean of experimental group was higher than control group. The mean of post-test experimental group was 87.5 while the mean of post-test control group was 79.37. There were significant differences with 8.13. The result of T-test of post test in both groups was 3.77 and Ttable was 1.665. It showed that (3.77>1.665) with degree of freedom 78. It can be concluded that the H1 (alternative hypothesis) was accepted because the Tcount was higher than Ttable, therefore, it can be stated that Jigsaw technique is effective in teaching reading comprehension.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Teknik Jigsaw, Teaching Reading Comprehension, Deskriptif Teks.
Subjects: P Language and Literature > PE English
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88203-Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 15:10
Last Modified: 25 Aug 2022 13:57
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12917

Actions (login required)

View Item View Item