Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

THE EFFECT OF USING FIRST LANGUAGE IN TEACHING EFL CLASSROOM ON STUDENTS’ GRAMMAR ACHIEVEMENT (An Experimental Research at Eleventh Grade of SMA Negeri 1 Kramatwatu)

ROHMAH, SITI (2014) THE EFFECT OF USING FIRST LANGUAGE IN TEACHING EFL CLASSROOM ON STUDENTS’ GRAMMAR ACHIEVEMENT (An Experimental Research at Eleventh Grade of SMA Negeri 1 Kramatwatu). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
The Effect of Using First Language in Teaching EFL Classroom on Students' Grammar Achievement.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi pengaruh penggunaan bahasa pertama di kelas mengajar EFL pada prestasi tata bahasa siswa. Untuk mencapai tujuan, peneliti melakukan penelitian kuasi-eksperimental. Dalam percobaan kelompok, peneliti menyampaikan materi tata bahasa dengan menggunakan bahasa Inggris dan Bahasa Indonesia dengan porsi Bahasa Indonesia tidak kurang dari 25% atau lebih dari 50%. Sedangkan pada kelompok kontrol, peneliti menyampaikan materi dengan menggunakan bahasa Inggris penuh. Instrumen yang digunakan adalah pre-test, post-test, dan angket. Hasil penelitian menunjukkan ada pengaruh yang signifikan dari penggunaan Bahasa Indonesia pada prestasi tata bahasa siswa. Dibuktikan dengan banyaknya ttest -12,393 dan lebih rendah dari ttabel -2.064. Selain itu, ada perbedaan yang signifikan antara kelompok kontrol dan nilai post-test kelompok eksperimen. Hal itu dibuktikan oleh jumlah thitung -2,111 > ttabel. ± 2,008. Akhirnya, hasil kuesioner terungkap sebagian besar siswa setuju bahwa bahasa Indonesia perlu digunakan dalam pembelajaran Grammar bahasa inggris. Berdasarkan data tersebut, peneliti menyimpulkan bahwa penggunaan first bahasa dalam mengajar kelas EFL di bawah batasan tertentu sangat bermanfaat bagi siswa.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorWidiastuti, Sri1982091820050112002
Thesis advisorWahyu Utomo, Dhafid198407122010121007
Additional Information: The objective of this research is to identify the effect of using first language in the teaching EFL classroom on students’ grammar achievement. To achieve the objective, the researcher conducted a quasi-experimental research. In experimental group, the researcher delivered the grammar material by using both English and Bahasa Indonesia with portion of Bahasa Indonesia neither less than 25% nor more than 50%. Meanwhile, in control group, the researcher delivered the material by using full English. The instruments used were pre-test, post-test, and questionnaire. The result of the research showed there was a significant effect of using Bahasa Indonesia on students’ grammar achievement. It was proved by the number of ttest -12.393 and it is lower than ttable -2.064. Moreover, there was significant difference between control group and experimental group’s post-test scores. It was proved by the number of ttest -2.111 > ttable. ± 2.008. Finally, the result of questionnaire revealed the most of the students agreed that Bahasa Indonesia was necessary used in learning English grammar. Based on those data, the researcher concluded that the use of first language in teaching EFL classroom under certain limitation was very beneficial for students.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Bahasa Pertama, Kelas EFL, Prestasi Tata Bahasa
Subjects: P Language and Literature > PE English
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88203-Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 15:10
Last Modified: 25 Aug 2022 10:58
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12916

Actions (login required)

View Item View Item