Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN KEEP ON LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV SDN Banjar Agung 4

INDAH CAHYANI, DIAN (2015) PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN KEEP ON LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV SDN Banjar Agung 4. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN KEEP ON LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

This research is motivated by low ability students in fourth grade social studies lesson SDN Banjar Agung 4, so that the values obtained are also learning social studies students at low and student interest in learning IPS still lacking, many students who do not like subjects IPS. The purpose of this study is (1) to improve student learning outcomes using the strategi keep on learning in the fourth grade social studies lesson of SDN Banjar Agung 4. (2) to increase the activity of student using keep on learning strategy in the fourth grade social studies lesson on SDN Banjar Agung 4. The method used was Classroom Active Research in conducted in two cycles , each cycle includes: planning, implementation, observation, and reflection. Data collected by the test, observation. The research was conducted in SDN Banjar Agung 4 Serang. The subjects were 30 fourth grade students. The result showed that: (1) Keep On Learning strategy can improve student learning outcomes. This is indicated by the average values obtained students increasing, starting from the first cycle on the second cycle. The average value of the first cycle of students is 66 and the second cycle is 90. (2) keep on learning strategy can improve students’ learning activities, the average percentage of student activity by 70% the first cycle and the second cycle of 100%. Conclusions that can be drawn is that learning through keep on learning strategies to improve learning outcomes and activities of students in the fourth grade social studies lesson on SDN Banjar Agung 4 Serang, Serang District of academic year 2014/2015. And it is advisable for teachers to implement the strategy of keep on learning in social science learning to improve learning outcomes and student activities.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSUPARNO, SUPARNO195510281979031001
Thesis advisorRAHMAN HAKIM, ZERI198003312010121002
Additional Information: Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya kemampuan siswa dalam pembelajaran IPS kelas IV SDN Banjar Agung 4, sehingga nilai yang didapat siswa pada pembelajaran IPS juga rendah dan minat siswa pada pembelajaran IPS masih kurang, banyak siswa yang tidak menyukai mata pelajaran IPS. Tujuan penelitian ini yaitu (1) untuk meningkatkan hasil belajar siswa menggunakan strategi keep on learning dalam pembelajaran IPS di kelas IV SDN Banajar Agung 4, (2) untuk meningkatkan aktivitas siswa dengan menggunakan strategi keep on learning dalam pembelajaran IPS di kelas IV SDN Banjar Agung 4. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus, tiap siklus meliputi: perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Data dikumpulkan dengan tes, observasi. Penelitian ini dilaksanakan di SDN Banjar Agung 4 Kecamatan Cipocok Jaya Kota Serang. Subjek penelitian ini adalah 30 siswa kelas IV. Hasil penelitian menunjukan bahwa: (1) strategi aktif keep on learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Hal ini ditunjukan dengan diperoleh nilai rata-rata siswa yang semakin meningkat, mulai dari siklus I ke siklus II. Nilai rata-rata siswa siklus I adalah 66 dan siklus II dalah 90. (2) strategi aktif keep on learning dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa , persentase rata-rata aktivitas siswa siklus I sebesar 70% dan siklus II sebesar 100%. Kesimpulan yang dapat diambil adalah bahwa pembelajaran melalui strategi keep on learning dapat meningkatkan hasil belajar dan aktivitas siswa dalam pembelajaran IPS pada kelas IV SDN Banjar Agung 4 Kecamatan Cipocok Jaya Kota Serang Tahun Pelajaran 2014/2015. Dan disarankan bagi guru untuk menerapkan strategi keep on learning dalam pembelajaran IPS untuk meningkatkan hasil belajar dan aktivitas siswa.
Uncontrolled Keywords: Active Strategies Of Keep On Learning, Social Sciences, Learning Outcomes And Student Activities. Strategi Keep On Learning, Ilmu Pengetahuan Sosial, Hasil Belajar Dan Aktivitas Siswa.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 15:12
Last Modified: 13 Apr 2022 15:12
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12562

Actions (login required)

View Item View Item