Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN METODE HYPNOTEACHING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS MATERI UANG PADA KELAS III SDN SUKASARI 3

Rahmatika, Rosatria (2015) PENERAPAN METODE HYPNOTEACHING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS MATERI UANG PADA KELAS III SDN SUKASARI 3. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENERAPAN METODE HYPNOTEACHING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PE.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (9MB)

Abstract

The background of this reseach by its low learning outcomes on the social studies at SDN Sukasari 3. Because the cause is learning activities are dominated by the teacher so that student involvement in learning activities. The goals of this research is to improving student’s activities and learning outcomes in IPS Subject after application of method hypnoteaching. The research method used was Classroom Action Research chonducted in two cycles, each cycle includes: planning, implementation, observation, and reflection. The data collected by using evalution test, teacher aktivities observation sheet and student activities observation sheet. Based on the reseach that has been done, there is an increase that occurs in every cycle. In the before cycle student who echieved minimum completeness criteria 65 as much 6 students or 30% and 14 student or 70% did not echieved minimum completeness criteria. In the first cycle cycle student who echieved minimum completeness criteria 65 as much 15 students or 75% and 5 student or 25% did not echieved minimum completeness criteria. In the second cycle student who echieved minimum completeness criteria 65 as much 18 students or 90% and 2 student or 10% did not echieved minimum completeness criteria. Teacher and student activity in the teaching and learning by application of method hypnoteaching more improved. Based on the analysis result, so can conclude application of method hypnoteaching can improving student learning outcomes in Social Studies The Subject Of money.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuprani, Suprani195501181984031001
Thesis advisorSuparno, Suparno195510281979031001
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SDN Sukasri 3, hal ini disebabkan kegiatan pembelajaran lebih didominasi oleh guru sehingga kurangnya keterlibatan siswa dalam kegiatan pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas belajar dan hasil belajar dalam pembelajaran IPS setelah menerapkan metode Hypnoteaching. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas yang di laksanakan dalam dua siklus, tiap siklus meliputi perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan tes dan observasi aktivitas guru dan siswa. Berdasarkan hasil penelitian yang telah di lakukan, terdapat peningkatan di setiap siklusnya. Pada siklus pra siklus siswa yang memenuhi Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) yang tuntas sebanyak 6 siswa atau 30% yang sedangkan yang tidak tuntas sebanyak 14 siswa atau 70%. Pada siklus I siswa yang memenuhi KKM yang tuntas sebanyak 15 siswa atau 75% sedangkan yang tidak tuntas sebanyak 5 siswa 25%. Siklus II, siswa yang memenuhi KKM yang tuntas sebanyak 18 siswa atau 90% sedangkan yang tidak tuntas sebanyak 2 siswa atau 10%. Aktivitas siswa dan guru pada pembelajaran dengan menerapkan metode Hypnoteaching semakin meningkat. Dapat disimpulkan bahwa dengan penerapan metode Hypnoteaching hasil belajar pada mata pelajaran IPS materi uang dapat meningkat.
Uncontrolled Keywords: Keyword: learning outcomes, hypnoteaching method Kata kunci : Hasil belajar siswa, Metode Hypnoteaching,
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 14:24
Last Modified: 13 Apr 2022 14:24
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12494

Actions (login required)

View Item View Item