Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME) TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA SMP Penelitian Quasi Eksperimen Pada Siswa Kelas VIII di SMP PGRI Rawarengas Kabupaten Tangerang Tahun Ajaran 2013/2014

HIDAYAT, SUBHAN (2014) PENERAPAN PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME) TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA SMP Penelitian Quasi Eksperimen Pada Siswa Kelas VIII di SMP PGRI Rawarengas Kabupaten Tangerang Tahun Ajaran 2013/2014. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENERAPAN PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME) TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MAT.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

This research is motivated by the lack of critical thinking skills mathematically. Approach Realistic Mathematics Education (RME) can be used as an alternative solution. The purpose of this study was to: 1) Determine whether the critical thinking skills of students who have learning approach to realistic mathematics education (RME) is better than the students who received conventional learning, 2) Determine whether there are differences in improvement of critical thinking skills among students who have learning realistic approach mathematics education (RME) with students who received conventional learning. This study uses a quasiexperimental design with non-equivalent control group. The population in this study were all eighth grade students of SMP PGRI Rawarengas Tangerang Regency and the sample was taken two classes in cluster sampling is a class consisting of 42 students in grade 42 student experiments and the control class. The data obtained was then analyzed the data posttest using t-test and the right parties gain the data was analyzed using t-test testing the difference between two average. Conclusion of this study are: 1) critical thinking skills students gain a realistic approach to learning mathematics education (RME) is better than the students who received conventional learning, 2) There are differences in the increase in critical thinking skills among students who received learning approach to realistic mathematics education (RME) with students who received conventional learning.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNOVALIYOSI, NOVALIYOSI198009242006042002
Thesis advisorIHSANUDIN, IHSANUDIN197902162010121001
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan berpikir kritis matematis. Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) dapat dijadikan sebagai solusi alternatif. Tujuan penelitian ini untuk: 1) Mengetahui apakah kemampuan berpikir kritis siswa yang mendapatkan pembelajaran pendekatan realistic mathematics education (RME) lebih baik dari pada siswa yang mendapat pembelajaran konvensional, 2) Mengetahui apakah terdapat perbedaan peningkatan kemampuan berpikir kritis antara siswa yang mendapat pembelajaran pendekatan realistic mathematics education (RME) dengan siswa yang mendapat pembelajaran konvensional. Penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen dengan desain kelompok kontrol non-ekuivalen. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP PGRI Rawarengas Kabupaten Tangerang dan sampelnya adalah dua kelas yang diambil secara cluster sampling yaitu kelas yang terdiri dari 42 siswa kelas eksperimen dan 42 siswa kelas kontrol. Data yang diperoleh adalah data postest yang kemudian dianalisis menggunakan uji-t pihak kanan dan data gain yang kemudian dianalisis menggunakan uji-t uji perbedaan dua rata-rata. Kesimpulan yang diperoleh dari penelitian ini adalah: 1) Kemampuan berpikir kritis siswa yang mendapatkan pembelajaran pendekatan realistic mathematics education (RME) lebih baik dari pada siswa yang mendapat pembelajaran konvensional, 2) Terdapat perbedaan peningkatan kemampuan berpikir kritis antara siswa yang mendapat pembelajaran pendekatan realistic mathematics education (RME) dengan siswa yang mendapat pembelajaran konvensional.
Uncontrolled Keywords: Approach Realistic Mathematics Education (RME), Critical Thinking Mathematically. Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME), Kemampuan Berpikir Kritis Matematis.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 14:18
Last Modified: 13 Apr 2022 14:18
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12486

Actions (login required)

View Item View Item