Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGGUNAAN ALAT PERAGA GARIS BILANGAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS V SD (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VA SDN Karundang 2 Kecamatan Cipocokjaya Kota Serang Tahun Ajaran 2014/2015)

ALIFAH, NUR (2015) PENGGUNAAN ALAT PERAGA GARIS BILANGAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS V SD (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VA SDN Karundang 2 Kecamatan Cipocokjaya Kota Serang Tahun Ajaran 2014/2015). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGGUNAAN ALAT PERAGA GARIS BILANGAN UNTUK.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

The research was conducted in the District of SDN Karundang 2 Cipocokjaya Serang. Subject of research is the students of class VA by the number of 26 students. This research is motivated by the lack of mathematical problem-solving ability of students in learning mathematics, especially in solving math problems. Problem-solving ability as measured in this study, namely: 1) understand the problem, 2) making a plan, 3) implementing the strategy, 4) resolve and solve the problem. The instruments used to collect research data of this class action is through observation of student activity sheet, interview, field notes and problem-solving tests. The purpose of this study are: (1) To determine the improvement of students' mathematical problem solving skills with the use of class VA Viewer Tool Line Numbers in mathematics learning in SDN Karundang 2 Cipocokjaya District of Serang. (2) To determine the improvement activities mathematics learning with applicability Aids Line Numbers in mathematics learning in the classroom VA SDN Karundang 2 Cipocokjaya District of Serang. The results showed that: the use of the number line props can improve students' mathematical problem solving The results of the study were obtained from the first cycle and the second cycle. Improvement of students' mathematical problem solving Percentage of mastery learning in classical rose from 47.82% increase to 83.33% at the end of the second cycle. and learning activities of students in the learning process has learning activities in the first cycle the average activity of 52,71% while in the second cycle of 82,8%. at the end of the second cycle.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Thesis advisorAsih, Indhira196906292003122001
Additional Information: Penelitian ini dilaksanakan di SDN Karundang 2 Kecamatan Cipocokjaya Kota Serang. Subjek penelitiannya adalah siswa-siswi kelas VA dengan jumlah 26 siswa. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada pembelajaran matematika khususnya dalam menyelesaikan soal-soal matematika. Kemampuan pemecahan masalah yang diukur dalam penelitian ini, yaitu: 1) memahami masalah, 2) membuat rencana, 3) menerapkan strategi, 4) menyelesaikan dan memecahkan masalah. Adapun instrumen yang digunakan dalam mengumpulkan data penelitian tindakan kelas ini yaitu melalui lembar observasi aktivitas siswa, pedoman wawancara, catatan lapangan dan tes pemecahan masalah. Tujuan penelitian ini yaitu: (1) Untuk mengetahui peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VA dengan Penggunaan Alat Peraga Garis Bilangan dalam pembelajaran matematika di SDN Karundang 2 Kecamatan Cipocokjaya Kota Serang. (2) Untuk mengetahui peningkatan aktivitas pembelajaran matematika dengan penggunaan Alat Peraga Garis Bilangan dalam pembelajaran matematika di kelas VA SDN Karundang 2 Kecamatan Cipocokjaya Kota Serang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: dengan penggunaan alat peraga garis bilangan dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dan aktivitas belajar siswa. Untuk hasil tes kemampuan pemecahan masalah matematis siswa mengalami peningkatan dari siklus I ke siklus II yaitu sebesar 47,82% meningkat menjadi 83,33% diakhir siklus II. Sedangkan untuk aktivitas siswa pada siklus I yaitu 52,71% mengalami peningkatan aktivitas menjadi 82,8% diakhir siklus II.
Uncontrolled Keywords: Alat Peraga Garis bilangan, Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 13:10
Last Modified: 20 Jul 2022 09:37
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12479

Actions (login required)

View Item View Item