Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN METODE ACTIVE LEARNING TIPE QUIZ TEAM PADA PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS V

Riswandi, Risan (2015) PENERAPAN METODE ACTIVE LEARNING TIPE QUIZ TEAM PADA PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS V. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENERAPAN METODE ACTIVE LEARNING TIPE QUIZ TEAM PADA PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (11MB)

Abstract

This reserach entitled Applying Active Learning Method Type Quiz Team to imrprove students’ Learning. This reserach aimed to imrove studetns’ learning motivation through Active learning Method type quiz team. The research was condacted as Classroom Action Research ( CAR) with two cycles. Each cycle has two meetings that was done from 10 April to 20 April 2015 at SDN 1 Ciruas Serang. In each cycle was done in four stages. They are Planning, Action, Observation, and Reflection. To gather the research data, the reasearcher used observation sheet, questionnaire, observation journal and documentation. The observation result shows that there was an improvement in both students’ learning motivation and learning activity. At first cycle, the students learning motivation was 78% of all students that categorized in high criteria increased to 89% of all students which categorised in high criteria. Morever, students learning activity in first cycle was measured 72% of all students categorised as fair criteria increased to 83% at second cycle which was categorised in good criteria. It can be concluded that applying active learning method type quiz team can improve students’ learning motivation at fifth grade SDN 1 Ciruas Serang.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Thesis advisorNulhakim, Lukman197904092007101001
Additional Information: Penelitian ini berjudul penerapan metode active learning tipe quiz teampada pembelajaran IPA untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Penelitan ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi belajar siswa melalui metode Active learning tipequiz team. Jenis penelitian yang diambil adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilakukan dengan dua siklus dimana setiap siklusnya mempunyai dua pertemuan yang dilaksanakan dari tanggal 10 April sampai dengan 20 April 2015 di SD Negeri Ciruas 1 Kabupaten Serang. Pada setiap siklus dilakukan dengan empat tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan tahap refleksi. Penelitian inimenggunakan lembar observasi, angket motivasi, catatatan lapangan dan dokumentasi untuk memperoleh data penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya peningkatan motivasi dan aktivitas belajar siswa.Pada siklus Imotivasi belajar siswa 78% dari jumlah seluruh siswa yang berada pada kriteria tinggi, pada siklus II meningkat menjadi 89% dari jumlah seluruh siswa yang berada pada kriteria sangat tinggi. Begitupun dengan rata-rata aktivitas belajar siswa pada siklus I yaitu 72% dari jumlah seluruh siswa yang berada pada predikat cukup, meningkat pada siklus II menjadi 83% dari jumlah seluruh siswa yang berada pada predikat baik. Dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode active learning tipe quiz team dapat meningkatkan motivasi belajar siswa kelas V SD Negeri Ciruas 1
Uncontrolled Keywords: Keywords : Learning motivation, active learning, quiz team, science lesson. Kata kunci : motivasi belajar, active learning tipe quiz team, pembelajaran IPA
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 13:55
Last Modified: 13 Apr 2022 13:55
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12461

Actions (login required)

View Item View Item