Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN PENDEKATAN MODEL ELICITING ACTIVITIES (MEAs) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRESENTASI DAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA SMP (Penelitian Kuasi Eksperimen di SMP Negeri 6 Kota Serang Tahun Ajaran 2013/2014)

HIDAYAH, YAYAH (2014) PENERAPAN PENDEKATAN MODEL ELICITING ACTIVITIES (MEAs) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRESENTASI DAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA SMP (Penelitian Kuasi Eksperimen di SMP Negeri 6 Kota Serang Tahun Ajaran 2013/2014). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENERAPAN PENDEKATAN MODEL ELICTING ACTIVITIES.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (17MB)

Abstract

This research was motivated by the low ability and disposition mathematical representation at one junior high school students in the City attack. Therefore, the approach to learning applied was Model Eliciting Activities (MEAs), because this approach is expected to improve the ability of students' mathematical representation and disposition. This study aims to determine whether the ultimate achievement and increased representation capabilities and dispositions of students receiving mathematical learning model approach Eliciting Activities (MEAs) are better than the students who received regular lessons. The method used in this study is a quasi-experimental method with purposive sampling. Two classes were taken from all classes then the class as an experimental class and one other class as the control class. The instrument used is the representation of students' mathematical ability tests and non-test instruments in the form of scale mathematical disposition. The results of the research and descriptive and inferential statistical tests lead to the conclusion that the ultimate achievement and increased capacity and disposition of the mathematical representation of the experimental class students better than the control class.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNINDIASARI, HEPSI197803212005012002
Thesis advisorIHSANUDIN, IHSANUDIN197902162010121001
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan representasi dan disposisi matematis siswa pada salah satu SMPN di Kota Serang. Oleh karena itu, diterapkanlah pembelajaran dengan pendekatan Model Eliciting Activities (MEAs), karena pendekatan ini diharapkan dapat meningkatkan kemampuan representasi dan disposisi matematis siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah pencapaian akhir dan peningkatan kemampuan representasi dan disposisi matematis siswa yang memperoleh pembelajaran dengan pendekatan Model Eliciting Activities (MEAs) lebih baik dari pada siswa yang memperoleh pembelajaran biasa.Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuasi eksperimen dengan purposive sampling. Dua kelas diambil dari seluruh kelas yang ada kemudian satu kelas sebagai kelas eksperimen dan satu kelas lainnya sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan yaitu tes kemampuan representasi matematis siswa dan instrumen non tes berupa skala disposisi matematis. Hasil penelitian dan uji statistik deskriptif serta inferensial memberikan kesimpulan bahwa pencapaian akhir dan peningkatan kemampuan representasi dan disposisi matematis siswa kelas eksperimen lebih baik dibandingkan dengan kelas kontrol.
Uncontrolled Keywords: Mathematical Disposition, Representation of Mathematical Ability, Model Eliciting Activities (MEAs). Disposisi Matematis, Kemampuan Representasi Matematis, Model Eliciting Activities (MEAs)
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 13:51
Last Modified: 13 Apr 2022 13:51
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12460

Actions (login required)

View Item View Item