Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN PENDEKATAN CTL (CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING) TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI KELAS IV SDN BANYUASIH (Penelitian kuasi Eksperimen Pada Siswa Kelas IV SDN Banyuasih Kabupaten Tangerang)

JAZULI, ADE (2015) PENERAPAN PENDEKATAN CTL (CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING) TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI KELAS IV SDN BANYUASIH (Penelitian kuasi Eksperimen Pada Siswa Kelas IV SDN Banyuasih Kabupaten Tangerang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENERAPAN PENDEKATAN CTL (CONTEXTUAL TEACHING AND.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (12MB)

Abstract

This research is motivated by the learning of Social Sciences boring and not fun so low student learning outcomes and the results showed that students who meet the KKM is only 40.6%. One attempt to solve this problem is by using CTL approach (Contextual Teaching and Learning). This study aims to determine differences and cognitive learning outcome of students on the subjects of Social Sciences class IV on the material development of production technology, communication and transportation. This study was conducted in SDN Banyuasih school year 2014/2015. This research method is quasi-experimental. The sampling technique used was cluster random sampling to select two classes. In this study, the class IV A as a control class IV and class B as a class experiment. Based on the results of this study concluded that there are differences in cognitive learning outcomes of students who use the approach CTL (Contextual Teaching and Learning) with students using conventional approaches demonstrated in trials with the two parties Z > Z1/2(1-α or 2,329 > 1,960 then H0 is rejected and Ha accepted. and there is an increase in cognitive learning outcomes approach CTL (Contextual Teaching and Learning) proved in a test of the party that is the right side, the result is the value Z > Z0,5-a or 13,44 > 1,645 then H0 is rejected and Ha accepted.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSUPARNO, SUPARNO195510281979031001
Thesis advisorSARI DEWI, RATNA198105052005012002
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial yang membosankan dan tidak menyenangkan sehingga hasil belajar siswa rendah dan hasilnya menunjukkan bahwa siswa yang memenuhi KKM hanya 40,6%. Salah satu upaya untuk mengatasi persoalan tersebut adalah dengan menggunakan pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan dan peningkatan hasil belajar kognitif siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial kelas IV pada materi perkembangan tekhnologi produksi, komunikasi dan transportasi. Penelitian ini dilaksanakan di SDN Banyuasih tahun pelajaran 2014/2015. Metode penelitian ini ialah kuasi eksperimen. Teknik pengambilan sampel yang digunakan ialah cluster random sampling untuk memilih dua kelas. Pada penelitian ini, kelas IV A sebagai kelas kontrol dan kelas IV B sebagai kelas eksperimen. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar kognitif siswa yang menggunakan pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) dengan siswa yang menggunakan pendekatan konvensional dibuktikan pada uji dua pihak dengan Z > Z1/2(1-α atau 2,329 > 1,960 maka H0 ditolak dan Ha diterima. serta terdapat peningkatan hasil belajar kognitif siswa dengan menggunakan pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) dengan siswa yang menggunakan pendekatan konvensional dibuktikan pada uji satu pihak yaitu pihak kanan, didapat hasil dengan Z > Z0,5-a atau 13,44 > 1,645 maka H0 ditolak dan Ha diterima.
Uncontrolled Keywords: Approach CTL (Contextual Teaching and Learning), cognitive learning outcomes. Social Sciences. Pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning), hasil belajar kognitif. Ilmu Pengetahuan Sosial.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 13:14
Last Modified: 13 Apr 2022 13:14
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12442

Actions (login required)

View Item View Item