Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI DENGAN KEMAMPUAN KOGNITIF PADA KONSEP PENCEMARAN LINGKUNGAN MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (PBM) DI KELAS VII SMPN 1 PONTANG

BAIDLOWI, BABAY (2016) HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI DENGAN KEMAMPUAN KOGNITIF PADA KONSEP PENCEMARAN LINGKUNGAN MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (PBM) DI KELAS VII SMPN 1 PONTANG. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI DENGAN KEMAMPUAN.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between students 'motivation with students' cognitive abilities on the concept of environmental pollution through the application of problem-based learning model. The method used in this study was the correlation. The population in this study were all students of class VII SMP Negeri 1 Pontang the academic year 2014/2015. Samples in this study are students of class VII E taken by simple random sampling. To measure the students' motivation was used a questionnaire sheet, meanwhile to measure students' cognitive abilities was used a multiple-choice test. The results showed there was a correlation between students 'motivation with students' cognitive abilities on the concept of environmental pollution through the use of problem-based learning model of 0.47 and included in the category fairly strong.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNulhakim, Lukman197904092007101001
Thesis advisorA.Syachruroji, A.Syachruroji197908162005011006
Additional Information: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara motivasi belajar siswa dengan kemampuan kognitif siswa pada konsep pencemaran lingkungan melalui penerapan model pembelajaran berbasis masalah. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah korelasi. Populasi pada penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 1 Pontang tahun ajaran 2014/2015. Sampel pada penelitian ini yaitu siswa kelas VII E yang diambil secara simple random sampling. Untuk mengukur motivasi belajar siswa diukur menggunakan lembar angket, sedangkan untuk mengukur kemampuan kognitif siswa diukur menggunakan tes pilihan ganda. Hasil penelitian menunjukkan terdapat hubungan antara motivasi belajar siswa dengan kemampuan kognitif siswa pada konsep pencemaran lingkungan melalui penggunaan model pembelajaran berbasis masalah sebesar 0,47 dan termasuk kategori cukup kuat.
Uncontrolled Keywords: problem based learning, motivation learning, cognitive ability
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 13:07
Last Modified: 13 Apr 2022 13:07
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12434

Actions (login required)

View Item View Item