Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

HASIL BELAJAR SISWA PADA SUBKONSEP TUMBUHAN BIJI TERTUTUP MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING (KELAS VII MTS AL-MAHDI PABUARAN)

RUSLIANA, RUSLIANA (2016) HASIL BELAJAR SISWA PADA SUBKONSEP TUMBUHAN BIJI TERTUTUP MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING (KELAS VII MTS AL-MAHDI PABUARAN). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
HASIL BELAJAR SISWA PADA SUBKONSEP TUMBUHAN BIJI TERTUTUP MELALUI PENERAPAN.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

The objective of this study is to find out the students’ achievement on Angiospermae Sub Concept on class VII at MTs Al-Mahdi Pabuaran through guided inquiry approach. The domains measured were cognitive, affective, and psychomotor domains. The study was conducted in the second semesters academic year 2015/2016. This is descriptive method by using one shot case study design. The population of the study was the whole students grade VII of MTs AlMahdi Pabuaran. The sample of this research was Class VIIB chosen through simple random sampling. The instrument used to measure the students’ cognitive ability was multiple choice test. While the instrument used to measure the students’ affective ability was questionnaire, and the instrument used to measure the students’ psychomotor ability was observation. The research result showed that the average score of students’ cognitive ability was 60,30 at the sufficient level, while the average score of students’ affective ability was 78,18 at the good level, and the average score of students’ psychomotor ability was 90,40 at the great level.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMurni, Dewi197808212005012001
Thesis advisorHodijah, Siti Romlah Noer197906202006042016
Additional Information: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil belajar siswa pada Sub Konsep Tumbuhan Biji Tertutup kelas VII MTs Al-Mahdi Pabuaran pada pembelajaran dengan menerapkan model pembelajaran inkuiri terbimbing. Hasil belajar yang diukur pada penelitian ini mencakup ranah kognitif, afektif dan psikomotor. Kegiatan Penelitian ini berlangsung pada semester genap tahun ajaran 2015/ 2016. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan desain penelitian One Shot Study Case. Populasi pada penelitian ini yaitu seluruh siswa kelas VII MTs Al-Mahdi Pabuaran. Sampel pada penelitian ini yaitu siswa kelas VII B yang ditentukan dengan teknik simple random sampling. Kemampuan kognitif siswa diukur dengan menggunakan instrumen berupa soal Pilihan Ganda (PG). Kemampuan afektif diukur dengan menggunakan angket, dan tes kemampuan psikomotor diukur dengan menggunakan lembar observasi. Hasil penelitian menunjukkan nilai rata-rata kemampuan kognitif siswa sebesar 60,30 dengan kriteria cukup, nilai rata-rata kemampuan afektif siswa sebesar 78,18 dengan kriteria baik, dan nilai rata-rata kemampuan psikomotor siswa sebesar 90,40 dengan kriteria sangat baik.
Uncontrolled Keywords: learning achievement, guided inquiry, angiospermae Hasil belajar, Inkuiri terbimbing, Angiospermae
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 12:38
Last Modified: 13 Apr 2022 12:38
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12428

Actions (login required)

View Item View Item