Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TREFFINGER UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA. (Studi Kuasi Eksperimen di SMA Negeri 1 Kramatwatu)

CAHYONO, AJID (2014) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TREFFINGER UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA. (Studi Kuasi Eksperimen di SMA Negeri 1 Kramatwatu). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TREFFINGER UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA..pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

The research was distributed by the still low level of mathematical communication ability so that students need to look for alternative learning that can enhance the ability of mathematical communication students. One of the learning models that can be an alternative for improving communication skills with good mathematical model of learning is treffinger. This research aims to determine (1) whether the mathematical communication skills students acquire learning model treffinger is better than students who get conventional instruction, (2) whether the increase in mathematical communication skills students acquire learning model treffinger is better than students who get conventional learning, (3) how the activity students in learning mathematics by using model treffinger. The research method used was quasi experiment method with non equivalent control group design, with the target population is students of class X SMA Negeri 1 Kramatwatu the school year 2013/2014. The sample in this study two classes, namely class x-6 experimental classes and class as the x-4 as the class of the control. Data communication test instruments using research on the material shaped Trigonometric explanation by as much as 4 reserved, analyzed with descriptive statistics and inferensial by using the test mean differences of one party. The results showed: (1) the mathematical communication skills students acquire learning model treffinger better than students who get conventional instruction; (2) improvement of mathematical communication skills students acquire learning model treffinger better than students who get conventional instruction.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorASIH VIVI YANDARI, INDHIRA196906292003122001
Thesis advisorNOVALIYOSI, NOVALIYOSI198009242006042002
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh masih rendahnyakemampuan komunikasi matematis siswa sehingga perlu dicari alternatif pembelajaran yang dapat meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa. Salah satu model pembelajaran yang dapat menjadi alternatif untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis dengan baik adalah model pembelajaran treffinger. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) Apakah kemampuan komunikasi matematis siswa yang mendapatkan pembelajaran model treffingerlebih baik dari pada siswa yang mendapatkan pembelajaran konvensional, (2) Apakah peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa yang mendapatkan pembelajaranmodel treffingerlebih baik dari pada siswa yang mendapatkan pembelajaran konvensional, (3) bagaimana aktivitas siswa dalam belajar matematika dengan menggunakan model treffinger. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuasi eksperimen dengan desain kontrol group non ekuivalen, dengan populasi targetnya adalah siswa kelas X SMA Negeri 1Kramatwatu tahun ajaran 2013/2014. Sampel dalam penelitian inidua kelas yaitu kelas x-6 sebagai kelas eksperimen dan kelas x-4 sebagai kelas kontrol. Data penelitian menggunakaninstrumen tes komunikasi pada materi Trigonometriberbentuk uraian sebanyak 4 soal, dianalisis dengan statistik deskriptif dan inferensial dengan menggunakan uji perbedaan rerata satu pihak. Hasil penelitian menunjukkan: (1) Kemampuan komunikasi matematis siswa yang mendapatkan pembelajaranmodel treffinger lebih baik daripada siswa yang mendapatkan pembelajaran konvensional; (2) Peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa yang mendapatkan pembelajaranmodel treffinger lebih baik daripada siswa yang mendapatkan pembelajaran konvensional.
Uncontrolled Keywords: Model mathematical communication abilities, Treffinger Model Treffinger, kemampuan komunikasi matematis
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 12:01
Last Modified: 13 Apr 2022 12:01
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12409

Actions (login required)

View Item View Item