Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN APPLET GEOGEBRA UNTUK SISWA SMP KELAS VII DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA POKOK BAHASAN SEGIEMPAT

NISIYATUSSANI, NISIYATUSSANI (2014) PENGEMBANGAN APPLET GEOGEBRA UNTUK SISWA SMP KELAS VII DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA POKOK BAHASAN SEGIEMPAT. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGEMBANGAN APPLET GEOGEBRA UNTUK SISWA SMP.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (12MB)

Abstract

This research was conducted as saw the rapid of ICT development like GeoGebra to support mathematics learning also the application of new curriculum in Indonesia that called 2013 Curriculum. Unfortunately GeoGebra was not used optimally as it should be and there’s no GeoGebra’s Applet yet which accordance 2013 curriculum, so that students still difficult to learn geometry concepts that essentially the abstract concepts, especially in quadrilateral concepts. It may led the ability of Indonesian student in mathematics according on the TIMSS still in the below rank. This research based on Borg and Gall’s R&D which consists of 10 steps: 1) Research and information collecting. 2) Planning. 3) Develop preliminary form of product. 4) Preliminary field testing. 5) Main product revision. 6) Main field testing. 7) Operational product revision. 8) Operational field testing. 9) Final product revision. 10) Dissemination and implementation. In this research, only performed up to the 7th step. Field test Implementation of product results conducted on 15 students in 8th grade student at YPWKS Cilegon High School Junior. Conclusion of that several testing is obtained a decent GeoGebra’s Applet that can be used for 7th grade students in mathematics learning especially on quadrilateral concepts according to 2013 curriculum

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFathurrohman, Maman198209252006041001
Thesis advisorAnriani, Nurul198201192006042003
Additional Information: Penelitian ini dilakukan karena melihat pesatnya perkembangan teknologi berbasis ICT seperti program GeoGebra untuk menunjang pembelajaran matematika serta penerapan kurikulum baru di Indonesia yaitu kurikulum 2013. Namun sangat disayangkan penggunaan GeoGebra yang belum optimal dan belum adanya Applet GeoGebra yang sesuai dengan kurikulum 2013 dalam pembelajaran, membuat siswa masih kesulitan mempelajari matematika yang notabennya abstrak khususnya dalam konsep geometri bangun datar segiempat. Hal ini berdampak pada kemampuan matematika siswa Indonesia masih menduduki urutan peringkat bawah menurut TIMSS. Penelitian berdasarkan prosedur penelitian dan pengembangan menurut Borg and Gall yang terdiri dari 10 tahap yaitu: 1) Penelitian dan pengumpulan data. 2) Perencanaan. 3) Pengembangan draf produk. 4) Uji coba lapangan awal. 5) Merevisi hasil uji coba. 6) Uji coba lapangan. 7) Penyempurnaan produk hasil uji lapangan. 8) Uji pelaksanaan lapangan. 9) Penyempurnaan produk akhir. 10) Diseminasi dan implementasi. Pada penelitian kali ini hanya dilakukan hingga tahap ke-7. Implementasi produk hasil uji lapangan dilakukan kepada 15 orang siswa kela VIII di SMP YPWKS Cilegon. Kesimpulan yang diperoleh dari beberapa tahapan pengujian yang telah dilakukan, yaitu terdapat Applet GeoGebra yang layak digunakan untuk siswa kelas VII dalam pembelajaran matematika pada pokok bahasan segiempat sesuai dengan kurikulum 2013
Uncontrolled Keywords: JURUSAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 13:08
Last Modified: 18 Jul 2022 09:11
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12381

Actions (login required)

View Item View Item