Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN METODE PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas V SDN Kampung Baru Kecamatan Petir Kabupaten Serang)

NAFILA, ENENG (2014) PENERAPAN METODE PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas V SDN Kampung Baru Kecamatan Petir Kabupaten Serang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENERAPAN METODE PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARA.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (19MB)

Abstract

This research was conducted because of the low student learning outcomes in science subjects. The use of Project Based Learning method is expected to improve students learning outcomes in science subjects. The method used in this research was Classroom Action Research (Classroom Action Research), there are: action research conducted in the classroom being done to improve the performance of teachers and quality of teaching so the students can increase ther skill. This research focus on improving students learning outcomes in subjects of Natural Science in the fifth grade elementary school students of SDN Kampung Baru in period 2013-2014 school year. Sub district Petir district Serang with totaling 40 students. The data obtained using research instruments that have been prepared, namely, achievement test, observation sheets, field notes, and photo documentation. Implementation of measures in this study consisted of a pre-cycle is performed to determine the initial conditions of students and two cycles that include planning, implementation, observation and reflection. Based on the research that has been conducted using Project Based Learning method can improve student learning outcomes. Students are motivated and more active in the Teaching and Learning Activities. Based on the data obtained from the first results of this study is satisfactory. Student achievement in learning outcomes at each cycle when compared with the first result conditions. Viewed from the acquisition value of the overall average, the first condition reaches an average value of 62, 4%, in the cycle I 64, 1%, and the cycle II 70, 02. Based on these results, it is suggested to elementary school teachers to use the method Project Based Learning in the Natural Sciences learning as a solution to improve student learning outcomes in the subjects of Natural Science (IPA).

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHENDRACIPTA, NANA197901092005011002
Thesis advisorA. SYACHRUROJI, A. SYACHRUROJI197908162005011006
Additional Information: Penelitian ini dilakukan karena masih rendahnya hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA. Penggunaan metode Project Based Learning ini diharapkan mampu meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) yaitu, tindakan penelitian yang dilakukan di dalam kelas yang dilakukan untuk memperbaiki kinerja guru dan kualitas pembelajaran sehingga kemampuan siswa dapat meningkat. Focus penelitian ini adalah meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) pada siswa kelas V SDN Kampung Baru tahun ajaran 2013-2014 Kec. Petir Kab. Serang yang berjumlah 40 siswa. Data diperoleh dengan menggunakan instrument penelitian yang telah disiapkan yaitu, tes hasil belajar, lembar observasi, catatan lapangan, dan dokumentasi foto. Pelaksanaan tindakan dalam penelitian ini terdiri dari pra siklus yang dilakukan untuk mengetahui kondisi awal siswa dan dua siklus yang mencakup perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan penggunaan metode Project Based Learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Siswa termotivasi dan lebih aktif dalam Kegiatan Belajar Mengajar (KBM). Berdasarkan data yang didapat dari hasil penelitian dapat dikatan memuaskan. Hasil belajar siswa meningkat pada setiap siklusnya jika dibandingkan dengan kondisi awal. Dilihat dari perolehan nilai rata- rata keseluruhan, pada kondisi awal nilai rata-rata mencapai 62, 4%, pada siklus I 64, 1%, dan pada siklus II 70, 02. Berdasarkan hasil tersebut, disarankan kepada guru SD untuk menggunakan metode Project Based Learning dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam sebagai salah satu solusi meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA).
Uncontrolled Keywords: Learning Outcomes, Natural Sciences (IPA), the method of Project Based Learning Hasil Belajar, Ilmu Pengetahuan Alam (IPA), metode Project Based Learning
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 10:17
Last Modified: 13 Apr 2022 10:17
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12308

Actions (login required)

View Item View Item