Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PEMBELAJARAN MENULIS PARAGRAF EKSPOSISI DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PARAGRAF EKSPOSISI PADA SISWA KELAS X SMAN 6 KOTA SERANG TAHUN PEMBELAJARAN 2013/2014

Nurlaila, Mila (2014) PEMBELAJARAN MENULIS PARAGRAF EKSPOSISI DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PARAGRAF EKSPOSISI PADA SISWA KELAS X SMAN 6 KOTA SERANG TAHUN PEMBELAJARAN 2013/2014. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PEMBELAJARAN MENULIS PARAGRAF EKSPOSISI DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPO~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2014.

Download (9MB)

Abstract

The topic has been discussed in this study was the influences of the use of learning models Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) on the ability to write a paragraph of exposition class X SMAN 6 Serang city year 2013/2014. The background of this research, the lack of effective use of learning models in learning to write in SMA 6 Serang. The problems of this research is "Are there influences learning model Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) on the ability to write a paragraph of exposition class X SMA Negeri 6 Serang City Year 2013/2014 Learning?" The purpose of this study was to obtain data on the ability to write a paragraph students and test whether or not the influences of the use of learning models Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) on the ability to write a paragraph of exposition class X SMA Negeri 6 Serang. The method used in this study the experimental method. This study population class X SMA Negeri 6 Serang city year 2013/2014 totaling 221 students are divided in 7 classes. The sample was class X SMA Negeri 6 Serang city. Techniques of data collection were interviews, observation, and testing techniques. The technique of data processing by using the t test formula. The results of this study is the ability to write a paragraph of exposition in the pretest in class experiment and relatively less control. The average value of the posttest in the experimental class is 87.45 and the average post-test score in the control class 73. From the calculation that t count = 8.88 and t table = 2.000. Price of 8.88 t count > t table 2.000. Thus, Ha is accepted and H0 is rejected. Thus, the hypothesis proposed conceptual 'average scores exposition paragraph writing skills of students in the learning process using learning models Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) greater influence than the average score of students' ability to write a paragraph of exposition that in the learning process without using learning model Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) " verified.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorEdiwarman, Ediwarman196610052001121001
Thesis advisorRosidin, Odin197612222002121001
Additional Information: Masalah yang dibahas dalam penelitian ini adalah pengaruh penggunaan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap kemampuan menulis paragraf eksposisi siswa kelas X SMAN 6 Kota Serang tahun pembelajaran 2013/2014. Latar belakang dalam penelitian ini, kurang efektifnya penggunaan model pembelajaran dalam pembelajaran menulis di SMA Negeri 6 Kota Serang. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah ”Apakah terdapat pengaruh model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap kemampuan menulis paragraf eksposisi siswa kelas X SMA Negeri 6 Kota Serang Tahun Pembelajaran 2013/2014?” Tujuan penelitian ini untuk memperoleh data tentang kemampuan menulis paragraf siswa dan menguji ada atau tidaknya pengaruh penggunaan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap kemampuan menulis paragraf eksposisi siswa kelas X SMA Negeri 6 Kota Serang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini metode eksperimen. Populasi penelitian ini siswa kelas X SMA Negeri 6 Kota Serang tahun Pembelajaran 2013/2014 yang berjumlah 221 siswa yang tersebar dalam 7 kelas. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas X SMA Negeri 6 Kota Serang. Teknik pengumpulan data adalah wawancara, observasi, dan teknik tes. Adapun teknik pengolahan data yaitu dengan menggunakan rumus uji t. Hasil penelitian ini adalah kemampuan menulis paragraf eksposisi pada pretes di kelas ekeperimen dan kontrol tergolong kurang. Adapun nilai rata-rata postes di kelas eksperimen yaitu 87,45 dan nilai rata-rata postes di kelas kontrol yakni 73. Dari hasil perhitungan diperoleh bahwa nilai t hitung = 8,88 dan t tabel = 2,000. Harga t hitung sebesar 8,88 > t tabel 2,000. Dengan demikian, Ha diterima dan H0 ditolak. Jadi, hipotesis konseptual yang diajukan “Skor rata-rata kemampuan menulis paragraf eksposisi siswa yang dalam proses pembelajaran menggunakan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) lebih besar pengaruhnya daripada skor rata-rata kemampuan menulis paragraf eksposisi siswa yang dalam proses pembelajaran tanpa menggunakan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC)” teruji kebenarannya.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: menulis, paragraf eksposisi, model pembelajaran cooperative integrated reading and composition (cicr) Keywords: writing, exposition paragraph, cooperative integrated reading and composition
Subjects: L Education > L Education (General)
P Language and Literature > PN Literature (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 12 Apr 2022 14:33
Last Modified: 12 Apr 2022 14:33
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12176

Actions (login required)

View Item View Item