Dwiyanto, Luki (2014) PENINGKATKAN KETERAMPILAN MENGEMBANGKAN PARAGRAF MELALUI MEDIA GAMBAR BERSERI. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
COVER-LAMPIRAN.PDF - Published Version Restricted to Registered users only Download (12MB) |
Abstract
Ability to communicate in writing is still a difficult thing to do by elementary students . The cause of the difficulty and the inability of students in writing is as follows : The teacher does not use instructional media , teachers rely on textbooks alone . Writing skills requires an attractive medium for motivating students and engaging students' interest in developing a paragraph . One medium that can be used to motivate students to write is to memggunakan media beamed images . To overcome the above , it is necessary to write a form of learning that is more empowering students, ie, learning by using media images glow. Media images beamed used as a solution to the problems faced in teaching writing skills to develop a paragraph . Media images glow in writing paragraphs should help students to solve a problem and cleared the student the opportunity to find ideas, ideas , opinions and knowledge in writing and the students have a penchant for writing . Based on the background of the above problems can be formulated as follows : 1 ) . How to use media images glow can improve writing skills at the paragraph of the fourth grade students of SDN Singapadu? 2 ) . How to use media images glow may increase interest in writing in the fourth grade students of SDN Singapadu?. This study aims to : 1 ) . Improve the skills of writing a paragraph by using the media images glow in the fourth grade students of SDN Singapadu . 2 ) . Increasing interest in writing by using the media images glow in the fourth grade students of SDN Singapadu . study was conducted with 32 cycles , each cycle consisting of 2 meetings and consists of four stages , namely 1 ) .Perencanaan 2 ) . Action 3 ) . Observation 4 ) . Reflection . This study also used the instrument of observation , testing , documentation . The hypothesis of this study is " that by using the media beamed images can improve writing paragraphs and writing skills at the fourth grade students of State Elementary School Singapadu 2014 " . And the result of this research is the acquisition of the first cycle with a percentage of 61.53 % completeness . And in the second cycle with the percentage of 92.3 % ketntasan.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Kemampuan berkomunikasi secara tertulis masih merupakan hal yang sulit dilakukan oleh siswa SD. Penyebab dari kesulitan dan ketidakmampuan siswa dalam menulis adalah sebagai berikut : Guru tidak menggunakan media pembelajaran, guru hanya mengandalkan buku paket saja. Keterampilan menulis memerlukan media yang menarik untuk memotivasi siswa dan menarik minat siswa dalam mengembangkan sebuah paragraf. Salah satu media yang dapat digunakan untuk memotivasi siswa menulis adalah dengan memggunakan media gambar berseri. Untuk mengatasi hal tersebut di atas, perlu diupayakan bentuk pembelajaran menulis yang lebih memberdayakan siswa, yakni pembelajaran dengan menggunakan media gambar berseri. Media gambar berseri dijadikan solusi terhadap permasalahan yang dihadapi dalam pembelajaran keterampilan menulis untuk mengembangkan suatu paragraf. Media gambar berseri dalam menulis paragraf diharapkan dapat membantu siswa dalam memecahkan suatu permasalahan dan membereskan peluang siswa untuk menemukan ide, gagasan, pendapat dan pengetahuan secara tertulis serta siswa memiliki kegemaran menulis. Berdasarkan latar belakang di atas permasalahan dapat dirumuskan sebagai berikut : 1). Bagaimana penggunaan media gambar berseri dapat meningkatkan keterampilan menulis paragraf pada siswa kelas IV SDN Singapadu? 2). Bagaimana penggunaan media gambar berseri dapat meningkatkan minat menulis pada siswa kelas IV SDN Singapadu?. Penelitian ini bertujuan untuk: 1). Meningkatkan keterampilan menulis paragraf dengan menggunakan media gambar berseri pada siswa kelas IV SDN Singapadu. 2). Meningkatkan minat menulis dengan menggunakan media gambar berseri pada siswa kelas IV SDN Singapadu. penelitian ini dilaksanakan dengan 32 siklus, setiap siklus terdiri dari 2 kali pertemuan dan terdiri dari empat tahap, yaitu 1).Perencanaan 2). Tindakan 3). Observasi 4). Refleksi. Penelitian ini juga menggunakan instrumen observasi, tes,dokumentasi. Hipotesis penelitian ini adalah “bahwa dengan menggunakan media gambar berseri dapat meningkatkan menulis paragraf dan keterampilan menulis pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri Singapadu Tahun 2014”. Dan hasil perolehan hasil penelitian ini adalah pada siklus I dengan persentase ketuntasan 61,53%. Dan pada siklus II dengan persentase ketntasan 92,3%. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Medium , Pictures serials, write a paragraph Media, Gambar berseri, menulis paragraf | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 12 Apr 2022 08:49 | |||||||||
Last Modified: | 12 Apr 2022 08:49 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12094 |
Actions (login required)
View Item |