Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENERAPAN MEDIA PRESENTASI (POWERPOINT) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS Kuasi Eksperimen Pada Siswa Kelas V SD Negeri Rawu Serang

R DEWI PURBA, DIAN (2015) PENGARUH PENERAPAN MEDIA PRESENTASI (POWERPOINT) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS Kuasi Eksperimen Pada Siswa Kelas V SD Negeri Rawu Serang. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PENERAPAN MEDIA PRESENTASI (POWERPOINT) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARA2.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

This study was motivated by the lack of utilization of the development of information and communication technology in the learning process. Teachers use instructional media is limited to reading the book. The purpose of this study was to determine the effect of media presentsi (powerpoint) to describe the learning activities of students and student learning outcomes after using media presentation (powerpoint) in social studies. This study was a quasi-experimental research. The subjects of this study were class VA and VB class. The instrument used in this study is an instrument in the form of multiple-choice test of 20 questions, and the non-test instrument in the form of student activity observation sheet in the experimental class and the control class. The hypothesis of this study is that there is the effect of applying a media presentation (powerpoint) to the activity and student learning outcomes in social studies in class V. Hypothesis test used is the t-test. From the results of the research, data analysis post-test t = 6.06 and t table = 1.9811 with df = 78 at significance level of 5%, or t = (6.06)> t table (1.9811), H0 is rejected and Ha accepted. This means there is the effect of applying a media presentation (powerpoint) to the learning outcomes of students in social studies in class V. Conclusions obtained in this study is the student learning outcomes in a given social studies learning by using media presentation (powerpoint) is better than on student learning out comes are given learning by using media images

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHosnan, M195511181982031002
Thesis advisorRahman Hakim, Zerri198003312010121002
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh masih minimnya pemanfaatan perkembangan teknologi komunikasi dan informasi dalam proses pembelajaran. Media pembelajaran yang digunakan guru hanya terbatas pada buku bacaan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh media presentsi (powerpoint) terhadap aktivitas belajar siswa serta mendeskripsikan hasil belajar siswa setelah menggunakan media presentasi (powerpoint) pada mata pelajaran IPS. Penelitian ini merupakan penelitian kuasi eksperimen. Subyek penelitian ini adalah kelas VA dan kelas VB. Instrument yang digunakan dalam penelitian ini adalah instrument tes berupa soal pilihan berganda sebanyak 20 soal, dan instrument non tes berupa lembar observasi aktivitas siswa pada kelas eksperimen dan kelas kontrol. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini adalah terdapat pengaruh penerapan media presentasi (powerpoint) terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di kelas V. Uji hipotesis yang digunakan adalah uji-t. Dari hasil penelitian didapat analisis data post-test thitung = 6,06 dan ttabel = 1,9811 dengan dk = 78 pada taraf signifikan 5%, atau thitung = (6,06) > ttabel (1,9811) maka H0 ditolak dan Ha diterima. Hal ini berarti terdapat pengaruh penerapan media presentasi (powerpoint) terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di kelas V. Kesimpulan yang diperoleh dalam penelitian ini adalah hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS yang diberikan melalui pembelajaran menggunakan media presentasi (powerpoint) lebih baik dari pada hasil belajar siswa dengan menggunakan media cetak
Uncontrolled Keywords: Learning Outcomes, Subjects Social Studies, Media Presentation (powerpoint),Hasil Belajar, Mata Pelajaran IPS, Media Presentasi (powerpoint)
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 12:30
Last Modified: 10 May 2022 09:55
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11997

Actions (login required)

View Item View Item