Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENERAPAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA SMP NEGERI 1 CIKUPA KELAS VII PADA SUB MATERI KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP

PURAFISTIANI, MELITA (2014) PENGARUH PENERAPAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA SMP NEGERI 1 CIKUPA KELAS VII PADA SUB MATERI KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PENERAPAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA SMP NEGERI 1 CIKUPA KELAS VII PADA SU~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

This study is aimed to determine the effect of snakes and ladders game on the students’ cognitive abilities on sub classification of living things material in class VII of SMPN1 Cikupa. The research design used in this study is quasi experimental design using randomized control group with pretest-posttest. Snakes and ladders game is as the free variable, and cognitive ability as the dependent variable. The population in this study is all students of class VII of SMPN1 Cikupa in the academic year of 2013/2014. The sample of the study is consisted of two classes, VII A is as the control class and VII B is as the experimental class. This study uses cluster random sampling. To collect the data, pretest-posttest is used to measure students’ cognitive abilities, and the observation sheet is used to determine the implementation of the game in the learning process. Learning outcomes indicate the mean of the students’ cognitive abilities in the experimental class is 81.71 with good category. Based on the result of the t-test, the sig value 0.000 is less than 0.05 (0.000 < 0.05). It means that H0 is rejected. Based on the results of this study, it is concluded that there is a significant effect of snakes and ladders game on the students’ cognitive abilities in sub classification of living things material in class VII of SMPN1 Cikupa.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyachruroji, Ahmad197908162005011006
Thesis advisorDwi Lestari, Iing197704172008122001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media permainan ular tangga terhadap kemampuan kognitif siswa pada sub materi klasifikasi makhluk hidup di kelas VII SMPN 1 Cikupa. Penelitian ini merupakan penelitian quasi eksperimen yang menggunakan desain Randomized Control Group Pretest-Posttest. Media permainan ular tangga sebagai variable bebas, dan kemampuan kognitif sebagai variable terikat. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMPN 1 Cikupa tahun ajaran 2013/2014. Sampel penelitian ini terdiri dari dua kelas, yaitu kelas VII A sebagai kelas control dan kelas VII B sebagai kelas eksperimen. Teknik pengambilan sampel dilakukan secara Cluster Random Sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan pretes-posttes untuk mengukur kemampuan kognitif siswa, dan lembar observasi untuk keterlaksanaan pembelajaran. Hasil pembelajaran menunjukkan nilai rata-rata kemampuan kognitif siswa pada kelas eksperimen yaitu 81,71 dengan kategori baik. Berdasarkan hasil uji t pada kemampuan kognitif siswa diperoleh nilai sig 0,000 < 0,05 yang berarti H0 ditolak. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh media permainan ular tangga terhadap kemampuan kognitif siswa pada sub materi klasifikasi makhluk hidup di kelas VII SMPN 1 Cikupa
Uncontrolled Keywords: snakes and ladders game, cognitive abilities, classification of living things,Media permainan ular tangga, kemampuan kognitif, klasifikasi makhluk hidup
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 12:30
Last Modified: 10 May 2022 09:48
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11996

Actions (login required)

View Item View Item