Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENDEKATAN PEMBELAJARAN STUDI KASUS TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF DAN KEMAMPUAN BERTANYA SISWA KELAS XI SMA N 1 PONTANG PADA SUBKONSEP GANGGUAN SISTEM REPRODUKSI MANUSIA

Rohayati, Rohayati (2015) PENGARUH PENDEKATAN PEMBELAJARAN STUDI KASUS TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF DAN KEMAMPUAN BERTANYA SISWA KELAS XI SMA N 1 PONTANG PADA SUBKONSEP GANGGUAN SISTEM REPRODUKSI MANUSIA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PENDEKATAN PEMBELAJARAN STUDI KASUS TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF DAN KEMAMPUAN BERTANYA SISWA KELAS XI SMA N 1~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

The aim of this research is to determine the effect of using case study learning approach toward student’s cognitive ability and question ability class XI SMA N 1 Pontang in sub concept of human reproductive system disorders. This research used quasi experimental. Population of this research was all students of XI IPA class at SMAN 1 Pontang in school year 2013/ 2014. The sample of this research was XI IPA 2 (control) and XI IPA 3 (experimental). The result of experimental is student’s cognitive ability measured through description test in experimental class is 78,17 include good category. Question ability measured through student’s question sheets in experimental class the highest percentage of is cognitive level C2 as big as 26,47% and percentage kind of open-ended question as big as 57,06%. Therefore, it can be concluded that using case study learning approach can effect toward the ability of cognitive ability and student’s question ability in sub concept of human reproductive system disorders.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAmelia, Evi197207272005012001
Thesis advisorDwi Lestari, Iing197704172008122001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pendekatan pembelajaran studi kasus terhadap kemampuan kognitif dan kemampuan bertanya siswa pada subkonsep gangguan sistem reproduksi manusia. Penelitian ini merupakan penelitian quasi eksperiment. Populasi dalam penelitian adalah seluruh siswa kelas XI IPA SMAN 1 Pontang tahun ajaran 2013/ 2014. Sampel penelitian ini yaitu kelas XI IPA 2 (kontrol), dan kelas XI IPA 3 (eksperimen). Hasil penelitian berupa kemampuan kognitif siswa yang diukur melalui tes uraian kelas eksperimen yaitu 78,17 termasuk kategori baik. Kemampuan bertanya yang diukur melalui lembar pertanyaan siswa pada kelas eksperimen persentase tertingginya adalah jenjang kognitif C2 sebesar 26,47% dan persentase jenis pertanyaan terbuka sebesar 57,06%. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh pendekatan pembelajaran studi kasus terhadap kemampuan kognitif dan kemampuan bertanya siswa pada subkonsep gangguan sistem reproduksi manusia.
Uncontrolled Keywords: case study learning approach, cognitive ability, student’s question ability kemampuan bertanya siswa, kemampuan kognitif, pendekatan pembelajaran studi kasus
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 12:27
Last Modified: 10 May 2022 09:44
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11994

Actions (login required)

View Item View Item