Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMP N 2 CIKANDE DALAM KONSEP INTERAKSI MAKHLUK HIDUP DENGAN LINGKUNGANNYA

MAULYDA, NURUL (2014) PENGARUH PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMP N 2 CIKANDE DALAM KONSEP INTERAKSI MAKHLUK HIDUP DENGAN LINGKUNGANNYA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMP N 2 CIKANDE DALAM KONSEP INTERAKSI MAKHLUK HI~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

The purpose of the research was to know student’s learning outcomes the usage of school environment concept interaction of organism with their environment. The research method was used quasi-experimental. The population of research all 7th grade students of SMP Negeri 2 Cikande, this on academic year 2013/2014 7 th grade as the sample were taken in simple random sampling. The result of study in measure by use three aspect, there are cognitive, affective and psycomotoric. The cognitive by use objective test, the affective by use questionnaire and phsycmotoric by observation sheet. Results showed that the student's cognitive average was 78.4 that belongs to category of good, affective was 81,1 belongs to category of very good and psychomotor was 14,5 high category. Based on the t test, showed that on cognitive obtained sig . 0.000 < 0.05 which means that H0 is denied , the affective sig . 0.000 < 0.05 which means that H0 is denied and the psychomotor sig. 0.000 < 0.05 which means H0 is denied. It showed that there are effect of significantly usage of school environment on learning outcomes of students in the cognitive, affective and psychomotor on the concept interaction of organism with their environment in SMP Negeri 2 Cikande.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSjaifuddin, Sjaifuddin1968030120021221002
Thesis advisorNulhakim, Lukman197904092007101001
Additional Information: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil belajar siswa dengan pemanfaatan lingkungan sekolah pada konsep interaksi makhluk hidup dengan lingkungannya. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi eksperimen. Populasi penelitian yaitu seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 2 Cikande tahun ajaran 2013/2014 dengan sampel penelitian kelas VII E yang diambil secara resricted random sampling. Hasil belajar diukur dengan menggunakan tiga ranah, yaitu kognitif dengan menggunakan tes objektif, afektif menggunakan angket dan psikomotor menggunakan lembar observasi. Hasil penelitian menunjukkan rata�rata hasil belajar kognitif siswa sebesar 78,4 yang termasuk ke dalam kategori baik, hasil belajar afektif sebesar 81,1 yang termasuk ke dalam kategori sangat kuat dan hasil belajar psikomotor sebesar 14,5 yang termasuk ke dalam kategori tinggi. Berdasarkan hasil uji t pada hasil belajar kognitif diperoleh nilai sig. 0.000<0.05 yang berarti H0 ditolak, pada hasil belajar afektif nilai sig. 0.000<0.05 yang berarti H0 ditolak dan pada hasil belajar psikomotor nilai sig. 0.000<0.05 yang berarti H0 ditolak. Hal tersebut menunjukkan bahwa terdapat pengaruh pemanfaatan lingkungan sekolah terhadap hasil belajar siswa baik kognitif, afektif maupun psikomotor pada konsep interaksi makhluk hidup dengan lingkungannya di SMP Negeri 2 Cikande
Uncontrolled Keywords: the usage of school environment, learning outcomes, interaction of organism with their environment pemanfaatan lingkungan sekolah, hasil belajar, interaksi makhluk hidup dengan lingkungannya
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 18 Apr 2022 06:05
Last Modified: 18 Apr 2022 06:05
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11967

Actions (login required)

View Item View Item