Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN THINK PAIR SHARE TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP SISTEM PERNAPASAN MANUSIA BAGI SISWA KELAS VIII MTs. ANWARUL HIDAYAH MENES

SHOLAHUDDIN ARROISI, AHMAD (2015) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN THINK PAIR SHARE TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP SISTEM PERNAPASAN MANUSIA BAGI SISWA KELAS VIII MTs. ANWARUL HIDAYAH MENES. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN THINK PAIR SHARE TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP SISTE2.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

The research entitled the influence of learning model Think Pair Share for students cognitive abilities on the concept human respiratory system to the student class VIII Islamic Junior High School of Anwarul Hidayah Menes. The purpose of this research is to know is any influence of learning model Think Pair Share for students cognitive abilities on the concept human respiratory system to the student class VIII Islamic Junior High School of Anwarul Hidayah Menes. The method used is a quasi-experimental research design rancomize control group pretest-posttest. The sampel taken in this research is students class VIII B (experiment class) about 32 students and students clas VIII C (control class) about 32 students at Anwarul Hidayah Menes Islamic Junior High School which determine by cluster random sampling. The instrument used is a multi choice test. The result of this research that the average value of pretest experiment class is 49,7 with very less categories. While the average value of posttest after learning using learning model Think Pair Share about 78,4 including good category. The average value pretest control class about 45,3 with very less category, while the average value of posttest about 61,1 with enough category. Based on the result there are differences in cognitive abilities between the experiment class and control class. From this research conclude that the application of learning model Think Pair Share take effect for the students cognitive abilities on the concept human respiratory system.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorErmila Hendriyani, Mila197509192003122002
Thesis advisorNulhakim, Lukman197904092007101001
Additional Information: Penelitian ini berjudul pengaruh model pembelajaran think pair share terhadap kemampuan kognitif siswa pada konsep sistem pernapasan manusia bagi siswa kelas VIII MTs Anwarul Hidayah Menes. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui adakah pengaruh model pembelajaran think pair share terhadap kemampuan kognitif siswa pada konsep sistem pernapasan manusia bagi siswa kelas VIII di MTs Anwarul Hidayah Menes. Metode yang digunakan adalah quasi eksperimen dengan desain penelitian randomized control group pretest-posttest. Sampel yang diambil dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII B (kelas eskperimen) berjumlah 32 siswa dan siswa kelas VIII C (kelas kontrol) berjumlah 32 siswa di MTs Anwarul Hidayah Menes yang ditentukan dengan cluster random sampling. Instrument yang digunakan adalah soal tes pilihan ganda. Hasil dari penelitian didapatkan bahwa nilai rata-rata pretest kelas eksperimen sebesar 49,7 dengan kategori sangat kurang, sedangkan nilai rata-rata posttest setelah pembelajaran menggunakan model pembelajaran think pair share sebesar 78,4 termasuk kategori baik. Nilai rata-rata pretest kelas kontrol sebesar 45,3 dengan kategori sangat kurang, sedangkan nilai rata-rata postest sebesar 61,1 dengan kategori cukup. Berdasarkan hasil uji t terdapat perbedaan kemampuan kognitif antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran think pair share berpengaruh terhadap kemampuan kognitif siswa pada konsep sistem pernapasan manusia.
Uncontrolled Keywords: cognitive abilities of student, human respiratory system, learning model, think pair share. kognitif siswa, sistem pernapasan manusia, model pembelajaran, think pair share.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 13:07
Last Modified: 15 Apr 2022 21:30
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11934

Actions (login required)

View Item View Item