Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP KEANEKARAGAMAN MAKHLUK HIDUP DALAM PELESTARIAN EKOSISTEM

HENDARIYANI, YENI (2015) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP KEANEKARAGAMAN MAKHLUK HIDUP DALAM PELESTARIAN EKOSISTEM. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STUDENT.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

This research is aimed to determine how the effect of the use of model cooperatife learning type STAD toward cognitive abilities of students to the concept of the biodiversity in ecosystem preservation. This research was a quasi-experimental research that use randomized control group pretest-posttest design. Free variable in this research is the use of model cooperatife learning type STAD and ability cognitive as bound variable. The population in this research were all students of class VII MTs Nurul Falah Sabrang Petir academic year 2013/2014. The study sample consisted of two classes, class VII A as a experimental class and class VII B as a control class. The sampling techniques conducted by simple random sampling way. The data collection using pretest and posttest for measure the students’ cognitive abilities and observation sheet for enforceability of study. The average value of the students' cognitive abilities was analyzed using t test (t-test). Hypothesis influence the cognitive of the use of model cooperatife learning obtain t value 0.00. It can be concluded that there is an influence of the use of model cooperatife learning STAD and cognitive abilities of students to the concept of the biodiversity in ecosystem preservation.

Item Type: Thesis (S1)
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan model pembelajaran kooperatif STAD terhadap kemampuan kognitif siswa pada konsep keanekaragaman makhluk hidup dalam pelestarian ekosistem. Metode yang digunakan adalah metode quasi eksperiment dengan desain penelitian menggunakan rancangan penelitian randomized control group pretest-posttest design. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah penggunaan model pembelajaran kooperatif STAD sedangkan kemampuan kognitif sebagai variabel terikat. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII MTs Nurul Falah Sabrang Petir tahun pelajaran 2013/2014. Sampel penelitian ini terdiri dari dua kelas, yaitu kelas VII A sebagai kelas eksperimen dan VII B sebagai kelas kontrol. Teknik pengambilan sampel dilakukan secara simple random sampling . Data dikumpulkan melalui pretest dan postest untuk mengukur kemampuan kognitif siswa dan lembar observasi untuk keterlaksanaan pembelajaran. Hasil tes kemampuan kognitif dianalisis menggunakan uji t (t-test). Hasil uji hipotesis pengaruh penggunaan model pembelajaran kooperatif STAD terhadap kemampuan kognitif diperoleh nilai t hitung sebesar 0.00. Sehingga dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh penggunaan model pembelajaran kooperatif STAD untuk meningkatkan kemampuan kognitif siswa pada konsep keanekaragaman makhluk hidup dalm pelestarian ekosistem.
Uncontrolled Keywords: STAD, Cognitive, Biodiversity, Ecosystem STAD, Kemampuan kognitif, Keanekaragaman makhluk hidup, Ekosistem.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 13:06
Last Modified: 15 Apr 2022 21:19
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11932

Actions (login required)

View Item View Item