Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPS (Kuasi Eksperimen Pada Siswa Kelas V SD Negeri Pancawati II)

AMALIA, ANISA (2015) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPS (Kuasi Eksperimen Pada Siswa Kelas V SD Negeri Pancawati II). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (13MB)

Abstract

This Research was initiated because the fact that Student Studies Outcome in Social Studies was in Low Level. There is one ways to fix that problem is Applied a Cooperative Learning Model : Student Teams Achievement Divisions ( STAD ) Type. This Research has a purpose to Find out how Cooperative Learning Model : Student Teams Achievement Divisions (STAD) Influence to Social Studies Outcome enhancement. More spesific, to know Student interest level with social studies. The Research was conducted on 5th Grade in Pancawati II Karawang Region Public Elementary School, the Research Methods which is Used in this research is experimental quasi with Pretest-Posttest Control Group research design. To select two classes sample (V B & V C) the sampling technique used in this research is cluster sampling. In this research V B class is selected as experiment classes and V C as control classes. Cooperative Learning Model : Student Teams Achievement Divisions ( STAD ) is applied to experimental class ( V B ) and the others (control class / V C) was use an conventional models/methods. The hypothesis that proposed in this research is a increase in social studies outcome in class who used Cooperative Learning Model : Student Teams Achievement Divisions ( STAD ) is higher / better than a class who used a conventional models/methods. Based on the analyst, the average increase in social studies outcome on experimental class and control class is 0,68 on experimental class and 0,11 on control class. From right side test results on significant level = 0,05 obtained tcount > ttable or 2,14 > 1,697. Based on that fact, we can concluded that the results of social studies using cooperative learning model : Student Teams Achievement Divisions ( STAD ) better than the result that use conventional learning models . This Research results shows that the use of cooperative learning model : Student Teams Achievement Divisions ( STAD ) has a better effect/influence on student social studies outcomes. and shown that student interest about Cooperative Learning Model : Student Teams Achievement Divisions ( STAD ) has a positive responses.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Thesis advisorNurhasanah, Ana197410182006042009
Additional Information: Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS. Salah satu upaya untuk mengatasi masalah tersebut adalah dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) terhadap peningkatan hasil belajar IPS. Untuk mengetahui minat siswa terhadap mata pelajaran IPS dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD). Penelitian ini dilaksanakan pada kelas V SD Negeri Pancawati II Kabupaten Karawang tahun ajaran 2014/2015. Metode penelitian yang digunakan ialah kuasi eksperimen dengan desain penelitian Pretest-Posttest Control Group Design. Teknik penarikan sampel yang digunakan ialah cluster sampling untuk memilih 2 kelas. Pada penelitian ini, kelas V B sebagai kelas eksperimen dan kelas V C sebagai kelas kontrol. Pada kelas eksperimen menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD), sedangkan pada kelas kontrol menggunakan model pembelajaran konvensional. Hipotesis yang diajukan yaitu peningkatan hasil belajar IPS siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) lebih baik daripada siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional. Berdasarkan analisis peningkatan hasil belajar IPS kelas eksperimen dan kelas kontrol menggunakan uji gain, peningkatan diperoleh dengan nilai rata-rata kelas eksperimen = 0,68 dan rata-rata kelas kontrol = 0,11. Dari hasil uji pihak kanan pada taraf signifikan = 0,05 diperoleh thitung > ttabel atau 2,14 > 1,697. Maka dapat disimpulkan bahwa hasil belajar IPS dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) lebih baik daripada siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional. Hal ini menunjukan bahwa penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) memiliki pengaruh yang lebih baik terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS. Minat siswa pada mata pelajaran IPS dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) mendapat respon positif
Uncontrolled Keywords: Cooperative Learning-Student Teams Achievement Divisions Type, Learning/Studies Outcomes, Conventional Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions, Hasil Belajar, Konvensional.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 13:05
Last Modified: 15 Apr 2022 21:08
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11929

Actions (login required)

View Item View Item