Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA SUBKONSEP SISTEM EKSKRESI PADA MANUSIA DI SMA NEGERI 3 PANDEGLANG

RODIAH, SITI (2015) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA SUBKONSEP SISTEM EKSKRESI PADA MANUSIA DI SMA NEGERI 3 PANDEGLANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) TERHADAP HA.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

The purpose of this research was to know student’s learning outcomes using learning Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) model subconcepts human excretory system. The research method was used quasi�experimental. The populations of this research is all student of class XI Senior High School 3 Pandeglang City on academic year 2015/2016 class XI IPA 1 (experimental class) and class XI IPA 2 (control class) as the sample were taken in random sampling techniques. Student’s cognitive was measured by amultiple�choice test. Student’s affective was measured by questionnaires and student’s psychomotor was measured by observation sheet. Results showed that in the experimental class student’s cognitive avarage was 71.21 that belongs to category good, affective was 80,84 belongs to category of good and psychomotor was 79.15 belongs to category of good , In the control class student’s cognitive average was 58.64 that belongs to category of less, affective was 74.49 belongs to the category of good and psychomotor was 72.97 belongs to category good. Based on the t test, showed that on learning outcomes affective, cognitive and psychomotor sig. 0.00> 0.05, which means H0 is denied. It showed that there are significant learning model Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) on student learning outcomes in subconcepts human excretion system in class XI SMA 3 Pandeglang City

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSjaifuddin, Sjaifuddin196803012002131002
Thesis advisorAmelia, Evi197207272005012001
Additional Information: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) pada subkonsep sistem ekskresi manusia. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi. Populasi penelitian yaitu seluruh siswa kelas XI SMA Negeri 3 Kota Pandeglang tahun ajaran 2015/2016 dengan sampel penelitian kelas XI IPA 1 (kelas eksperimen) dan kelas XI IPA 2 (kelas kontrol) yang dilakukan dengan cara teknik random sampling. Hasil belajar kognitif siswa diukur menggunakan tes objektif. Hasil belajar afektif diukur menggunakan angket dan hasil belajar psikomotor diukur menggunakan lembar observasi. Hasil penelitian menunjukan pada kelas eksperimen rata-rata hasil belajar kognitif siswa sebesar 71,21 yang termasuk ke dalam kategori baik, hasil belajar afektif sebesar 80,84yang termasuk ke dalam kategori baik dan hasil belajar psikomotor sebesar 79,15 yang termasuk ke dalam kategori baik. Pada kelas kontrol rata-rata hasil belajar kognitif siswa sebesar 58,64 yang termasuk ke dalam kategori kurang, hasil belajar afektif sebesar 74,49 yang termasuk ke dalam kategori baik dan hasil belajar psikomotor sebesar 72,97 yang termasuk ke dalam kategori baik. Berdasarkan hasil uji t pada hasil belajar afektif, kognitif dan psikomotor nilai sig. 0,00 > 0,05 yang berarti H0 ditolak. Hal tersebut menunjukan bahwa terdapat pengaruh model pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) terhadap hasil belajar siswa pada subkonsep sistem ekskresi pada manusia di kelas XI SMA Negeri 3 Kota Pandeglang.
Uncontrolled Keywords: Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC), hasil belajar dan sistem ekskresi manusia Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC), the results of learning and human excretory system
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 11 Apr 2022 20:15
Last Modified: 11 Apr 2022 20:15
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11920

Actions (login required)

View Item View Item