Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CO-OP CO-OP TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII SMP NEGERI 1 PETIR PADA KONSEP EKOSISTEM

JUNI SETIANA, RIKA (2014) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CO-OP CO-OP TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII SMP NEGERI 1 PETIR PADA KONSEP EKOSISTEM. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CO-OP CO-OP TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII SMP NEGERI 1 PETIR PADA KONSEP EKOSISTEM.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

The purpose of this research is to find out the influence of the use of learning Co�op co-op model toward students study result on the concept of Ecosystem. This research uses specious experimental methods with research design applies Randomized Control Goup Pretest-Posttest. Variable X in this research is the use of learning model of Co-op co-op while the result of study as variable Y. Population in this research is all students of grade VII SMP N 1 Petir in 2013/2014 period. The sample consists of two class, there is class VIIC as a control and class VIID as experiment. It is taken by using Simple Random Sampling technique. Data collecting technique uses objective tests to measure student cognitive skill, poll to measures students affective skill, observation sheet to measures students psychomotor skill and observation sheet of learning process to complete goal of learning it is analyzed by using t-test. According to the finding of the research, study result of students in experimental class in higher than control class. The score average of students cognitive skill in experimental class is 60.56 which is in enough category, for students affective skill reaches 81.75 which is in high category, and students psychomotor skill reaches 78.0 in high category. So, the result of hypotheses test explains that the influence of the use of learning by using Co-op co-op model toward students study result can be found as cognitive with t count in 0.045 , affective t count in 0.031 and psychomotor t count in 0.039 with α 0,05. It can be concluded that H0 rejected there is influence of the use Co-op co-op learning model toward student study result on Ecosystem concept.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSjaifuddin, Sjaifuddin196803012002131002
Thesis advisorSuratmi, Suratmi198212032009122002
Additional Information: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penggunaan model pembelajaran Co-op co-op terhadap hasil belajar siswa pada konsep sistem ekosistem. Metode yang digunakan adalah metode eksperimen semu dengan desain penelitian menggunakan rancangan penelitian Randomized Control Group Pretest-Posttest Design. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah penggunaan model pembelajaran Co-op co-op sedangkan hasil belajar sebagai variabel terikat. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMPN 1 Petir tahun pelajaran 2013/2014. Sampel penelitian ini terdiri dari dua kelas, yaitu kelas VII C sebagai kelas kontrol dan VII D sebagai kelas eksperimen. Teknik pengambilan sampel dilakukan secara Simple Random Sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan tes objektif untuk mengukur kemampuan kognitif siswa, angket untuk mengukur kemampuan afektif siswa lembar observasi untuk mengukur kemampuan psikomotor siswa dan lembar observasi kegiatan pembelajaran untuk keterlaksanaan pembelajaran dan dianalisis menggunakan uji t (t-test). Berdasarkan hasil penelitian, Hasil belajar siswa kelas eksperimen lebih tinggi daripada kelas kontrol. Nilai rata-rata kemampuan kognitif siswa pada kelas eksperimen yaitu 61 yang berada pada kategori cukup, nilai rata-rata kemampuan afektif siswa pada kelas eksperimen yaitu sebesar 82 yang berada pada kategori sangat baik dan nilai rata-rata kemampuan psikomotor siswa pada kelas eksperimen yaitu sebesar 78 yang berada pada kategori tinggi. Hasil uji hipotesis pengaruh penggunaan model pembelajaran Co-op co-op terhadap hasil belajar diperoleh nilai t hitung kognitif sebesar 0,045, t hitung afektif sebesar 0,031 dan t hitung psikomotor sebesar 0,039 dengan α 0,05. Sehingga dapat disimpulkan H0 ditolak bahwa terdapat pengaruh penggunaan model pembelajaran Co-op co-op terhadap hasil belajar siswa pada konsep ekosistem.
Uncontrolled Keywords: Model Co-op co-op, Hasil Belajar, Konsep Ekosistem : Model co-op co-op, study result, the concept of the ecosystem.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 11 Apr 2022 20:00
Last Modified: 11 Apr 2022 20:00
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11918

Actions (login required)

View Item View Item